Foto: TV2/Lorry

Flere busser dropper tomgangskørsel

Nøglen drejes, motoren brummer, udstødningen begynder at hoste og så forlader chaufføren bussen i en halv times tid, mens den varmer op. Den morgenrutine har været normal i mange busselskaber, men nu er den på retur. Flere af de store busoperatører arbejder aktivt for at komme unødig tomgangskørsel til livs. Det fortæller DR København.

Nedbragt med 80 procent

I Netbuss, der har 70 busser i hovedstadsområdet, har man siden sidste år nedbragt tomgangskørsel med 80 procent
- Da vi satte fokus på det her sidste år, kørte vi 35 minutter hver eneste dag i tomgang. Efter vi satte fokus på det, kan vi nu konstatere, at hver bus i dag kører 7.8 minutter i tomgang, fortæller administrerende direktør i Netbuss Peter Lanng.
Også hos Arriva har man sat fokus på problemet
- Vi har købt et system, der holder øje med, hvor meget busserne holder i tomgang, og vi har også folk ude på pladserne, hvor busserne står, der sikrer, at
I Netbuss, der har 70 busser i hovedstadsområdet, har man siden sidste år nedbragt tomgangskørsel med 80 procent
- Da vi satte fokus på det her sidste år, kørte vi 35 minutter hver eneste dag i tomgang. Efter vi satte fokus på det, kan vi nu konstatere, at hver bus i dag kører 7.8 minutter i tomgang, fortæller administrerende direktør i Netbuss Peter Lanng.
Også hos Arriva har man sat fokus på problemet
- Vi har købt et system, der holder øje med, hvor meget busserne holder i tomgang, og vi har også folk ude på pladserne, hvor busserne står, der sikrer, at busserne først bliver startet kort tid, før de skal afsted, fortæller pressechef hos Arriva. Martin Wex til DR København.
Der er dog stadig chauffører, der foretrækker en varm bus i vintermånederne - men det problem har Arriva løst på en ganske simpel måde, afslører Martin Wex.
- Chaufføren kan få noget uldundertøj på, så han ikke sidder og fryser fra morgenstunden, siger pressechefen. busserne først bliver startet kort tid, før de skal afsted, fortæller pressechef hos Arriva. Martin Wex til DR København.
Der er dog stadig chauffører, der foretrækker en varm bus i vintermånederne - men det problem har Arriva løst på en ganske simpel måde, afslører Martin Wex.
- Chaufføren kan få noget uldundertøj på, så han ikke sidder og fryser fra morgenstunden, siger pressechefen.