Finanskrise rammer kultursponsorater

Det lille lokale museum eller den lokale fodboldklub skal diske op med et projekt ud over det sædvanlige, hvis de vil have fingre i Danske Banks store sponsorbudget. Fremover vil landets største pengeinstitut nemlig satse på færre, men større sponsoraftaler med kulturinstitutioner, der er i stand til at imødekomme bankens krav om modydelser.

Den globale økonomiske
krise får skylden for kursskiftet. »Krisen har fået os til at
tænke mere over, hvad vi får for pengene,« siger PR-chef i
Danske Bank Michael Ahlstrand til dagbladet Børsen.

Han
fortæller, at der nu vil blive luget ud i de små sponsorater på
5-10.000 kr, mens der til gengæld vil være mere fokus på de
store sponsoraftaler.

Aftalen med Det Kongelige Teater er en af
bankens mest synlige sponsorater. Og det er netop af hensyn til
Danske Banks synlighed i offentligheden, at pengeinstituttet nu
gennemgår sponsorporteføljen med en tættekam.»De små sponsorater
på 5-10.000 kr har den ulempe, at de ikke giver os lige så meget
opmærksomhed som de store sponsorater, og vi skal have en eller
anden form for modydelse, ellers er sponsoratet jo bare et
velgørende bidrag,« siger Michael Ahlstrand.

Han vurderer, at de
mindre sponsorater udgør hele 75 pct. af Danske Banks samlede
sponsorbudget, som hvert år tilfører dansk kulturliv et
to-cifret millionbeløb. PR-chefen forventer også, at den nye
sponsorstrategi vil lette sponsorafdelingens
administrationsomkostninger.»Når man giver ud til højre og
venstre, så får man også tilsvarende mange ansøgninger, og det
tager tid at give alle ansøgere et ordentligt svar.

«Ifølge
direktør i firmaet Sponsorpeople, Thomas Badura, er der en
generel tendens til at private virksomheder bliver mere
kritiske, når der skal indgås sponsoraftaler med aktører i det
danske kulturliv.

»Virksomhederne er begyndt at rydde op i deres
sponsorportefølje. De mindre sponsorater på 5-20.000 kr er så
småt ved at forsvinde, fordi det er svært at drive mange små
sponsorater på en professionel måde,« siger Thomas Badura.