Festival skal hjælpe Roskilde

Det skal komme Roskilde mere til gavn, at man har en internationalt kendt musikfestival i sin baghave. Roskilde Kommune og Roskilde Festival har derfor aftalt hver at investere en halv million kroner årligt i et samarbejde om at markedsføre Roskilde bedre over for omverdenen. Det skriver DAGBLADET Roskilde.

     - Det er for at brande (markedsføre, red.) Roskilde som førende på den rytmiske scene - hvilket man også er - så Roskilde er kendt ude i verden. Det er noget, vi ikke har været så gode til indtil nu, hverken os eller Roskilde Kommune, siger Henrik Rasmussen, direktør for Roskilde Festival.
      Samarbejdet har tre fokuspunkter: Udvikling af Musicon, profilering af Roskilde for at tiltrække turisme og mere frivilligt arbejde i kommunen.
- Det unikke ved festivalen er, at de har venteliste på at blive frivillig. Så de kan nogle ting, som vi også kan lære noget af på det sociale område, siger Henrik Kolind, kommunaldirektør i Roskilde Kommune.
I december bliver der nedsat en styregruppe med politikere fra kommunen og folk fra festivalens fond. De skal beslutte, hvilke projekter man skal arbejde med, når samarbejdet starter i praksis fra årsskiftet.
Henrik Kolind forventer, at man kan få flere penge til samarbejdet ved at søge midler fra ministerier.