Festival gør folk til bedre medarbejdere

Fire dage med hanekam og fadøl kan skabe de kreative ansatte, som firmaer efterlyser. Det skriver metroXpress.

På Roskilde Festival er man kreativ, sjov og dyrker
fællesskabsfølelsen - og det giver bonus på arbejdspladsen.Er
man en af dem, der drømmer om at feste igennem på Roskilde
Festival, og som endnu ikke har fået fri fra arbejde, er der her
et seriøst argument til chefen. Et argument støttet af
forskning. Det skriver metroXpress.»Roskilde Festival er en stor
voksen-lege­plads, hvor man kan være andet end det, man er til
hverdag. Lige nu efterlyser virksomhederne kreative
medarbejdere. Og hvis man skal være kreativ, skal man lege.
Ellers går det i stå,« siger Ann Charlotte Thorsted, forsker i
innovation og voksenleg, til metroXpress.Hun mener, at det i
mange tilfælde vil give god mening, hvis chefen siger ja til at
lade sine ansatte drage af sted til fire dages festival som
inspiration til arbejdet.»Der sker nogle erkendelser, når man
bliver ramt i hjertet af musik under en koncert. Det er en god
følelse, som man gerne vil bringe videre til andre på jobbet.
Der er stadig de gammeldags industrivirksomheder, som ser
anderledes på den slags, men de falder bag om dansen i
fremtiden. Der ligger et krav i tiden om, at arbejdet skal være
sjovt,« siger hun til metroXpress.Og tanken om, at
it-ingeniøren, der tumler rundt i militærstøvler og hanekam med
en fadøl i hånden, vender hjem som en bedre medarbejder, er ikke
helt tosset, mener Dansk Industri (DI).»Leg gør noget godt for
kreativiteten. Og kreative medarbejdere er efterspurgte i
virksomhederne, der er under pres i en global verden, hvor de
ikke kan sælge varer på at være billige, men på viden og
opfindsomhed,« siger Charlotte Rønhof, forskningspolitisk chef i
DI, til metroXpress. Hun mener dog ikke, det vil gavne cv'et
alle steder at være festivalgænger.»Måske hvis man søger ind hos
et eventbureau eller i musikbranchen, men ellers er det
tvivlsomt, om de kompetencer, man får ved musik, fællesskab og
at drikke øl, skaber værdi for virksomhederne,« siger hun til
avisen.