Flere steder i byen kan fremover få zoner med 40 km/t. Foto: TV 2 Lorry

FDM: Farten skal kun ned, hvor det er nødvendigt

Nye regler skal fremover gøre det nemmere for kommunerne at få indført zoner med 40 km/t. FDM håber, det kun bliver aktuelt i f.eks. skoleområder.

De bløde trafikanter skal beskyttes. Derfor vil Transportminister Ole Birk Olesen (Liberal Alliance) bløde reglerne op, så det fremover bliver nemmere for kommunerne at få nedsat hastigheden i byerne fra 50 km/t til 40 km/t. 

I dag skal kommunerne kunne dokumentere, at der sker mange ulykker på en strækning på grund af fart for at få tilladelse til at sænke fartgrænsen. Med de nye regler kan kommunerne søge tilladelsen hos politiet, hvis de synes, der er en risiko for fart-relaterede ulykker.  

Efter planen skal de nye regler træde i kraft til sommer. 

Læs også Her vil København sætte farten ned: "Liv er vigtigere end fart"

Hos bilisternes organisation FDM, er de umiddelbart positive overfor de nye regler, dog kun hvis kommunerne nøjes med at sænke farten i de områder, hvor der er behov for det - eksempelvis på skoleveje.

- Det må ikke være en glidebane, hvor kommunerne tror, at de skal tage en hel kommune, en hel bydel, hvor de skal nedsætte hastigheden i, siger juridisk konsulent hos FDM Dennis Lange.

- Det skal gøres de steder, hvor det giver mening, de steder, hvor der er behov for at hastigheden bliver sat ned fra de normale 50 km/t. Hvis man gør det de steder, så giver det rigtig god mening trafiksikkerhedsmæssigt, siger Dennis Lange. 

Hele zoner med lav hastighed

Både på Frederiksberg og i Københavns Kommune lægger de op til, at de med de nye regler vil søge tilladelse til at indføre flere steder med nedsat hastighed.  

01:31

Hør hvad politikerne siger til ministerens forslag. 

Luk video

Københavns Kommune og Teknik- og Miljøborgmester Morten Kabell har allerde ansøgt om at nedsætte hastigheden i områder på Nørrebro, Vesterbro og Amager, men med de nye regler vil de søge om at få flere store zoner i byen med 40 km/t.

- I virkeligheden er det store dele af København, der vil være relevant med de nye 40 kilometers zoner. De steder hvor der bor rigtig mange mennesker eller ligger lige ved siden af daginstitutioner eller skoler, siger Teknik- og Miljøborgmesteren, der forventer, at kommunens fremtidige ansøgninger får et postitivt svar, når de nye regler bliver indført.

- Jeg regner med, at der med de nye regler kommer et ja til dem alle sammen, siger Morten Kabell. 

Men hos FDM synes de ikke, at lav hastighed skal gælde for hele bydele.

- Sidste kort jeg så fra København, der var det i næsten hele kommunen, og det synes vi ikke er den rigtige måde at gøre det på, så får man jo netop også lavet nedsat hastighed alle de steder, hvor det ikke er nødvendigt. Så mister man respekten fra bilisterne for fartgrænserne, og så opnår man ikke det, man vil, siger Dennis Lange, juridisk Konsulent, FDM. 

Læs også Frederiksberg vil sænke fartgrænserne