Bliver første danske kommune kun med elbusser: "Jeg er så stolt"

Roskilde sender alle sine dieselbusser på pension. For fremtiden skal der i stedet køres uldeukkende med elbusser. Borgmester glæder sig.

Roskilde bliver den første kommune i Danmark, hvor alle busser kommer til at køre på el. Foto: TV 2 Lorry

De kører til sammen 1,3 millioner kilometer i Roskilde Kommune om året. Men snart er det slut.

Roskilde går nemlig en endnu grønnere fremtid i møde. I hvert fald på transportfronten.

Samtlige af byens gamle dieselbusser bliver derfor sendt på pension, og i stedet ruller der spritnye elbusser ud i Roskilde.

Dermed bliver Roskilde den første kommune i Danmark, hvor alle busser kommer til at køre på el.

Når elbusserne er fuldt indfaset vil overgangen fra diesel til el spare miljøet for udledning af 1.400 tons CO2 om året.

- I Roskilde Kommune har vi mærket effekten og konsekvenserne af klimaforandringerne meget på egen krop, siger Roskildes borgmester, Joy Mogensen, Soc.dem, til TV 2 Lorry.

- Jeg er så stolt af, at det er enigt byråd, der siger, at det her er noget, vi skal turde handle på. Ikke mere snak, men mere handling til en bæredygtig verden, tilføjer hun.

Roskildes borgmester, Joy Mogensen, glæder sig til nye elbusser bliver rullet ud.  Foto: TV 2 Lorry

Borgere vil kunne mærke forandring

Beslutningen om grøn omstilling af busserne blev taget i Roskilde byråd februar 2018. Ekstra udgiften for kommunen for at skifte fra diesel til elbusser er ifølge kommunens egne beregninger tæt på nul kroner.

03:04 Luk video

- Jeg tror alle cyklister ved, hvordan det er at holde bag en bus. Men borgerne i Roskilde ville kunne mærke, at de her nye bybusser støjer og forurener mindre, siger Joy Mogensen.

Lige nu holder elbusserne i Kina klar til at blive udskibet til Danmark.  Det er virksomheden Umove Øst, som har vundet udbuddet for elbusser i Roskilde kommune. 

Direktør hos Umove Øst, Johnny Hansen, er lige nu i Kina for at sikre sig at busserne bliver afskibet mod Roskilde til tiden. Foto: TV 2 Lorry

Umove Øst er i øjeblikket ved at bygge et stort servicecenter ved Roskilde, som skal servicere de mange nye elbusser allerede fra april måned i år, og direktør Johnny Hansen er lige nu i Kina for at sikre sig at busserne bliver afskibet mod Roskilde til tiden.

- Det kommer ikke til at være fuldt indfaset fra dag ét. Vi kommer til at teste nogle ting, og så kan det godt være, vi indfaser og faser lidt tilbage igen i starten, forklarer borgmester Joy Mogensen.

- Vi skal lige finde ud af, hvordan det præcist fungerer. Når man er first mover, så må man også acceptere en testperiode, siger hun.

Kører på store batterier

Elbusserne vil skulle betjene 2,8 millioner passagerer om året. Hvis der imod forventning opstår driftsproblemer med de nye elbusser, er der lagt planer, så passagererne oplever så få gener som muligt, forsikrer borgmesteren.

Umove Øst er i øjeblikket ved at bygge et stort servicecenter ved Roskilde, som skal servicere de mange nye elbusser allerede fra april måned i år. Foto: TV 2 Lorry

- De kommer til at køre på nogle meget store batterier, og de kommer til at tage lang tid at lade op, hvilket busser jo ikke kan holde og vente på. Så de vil kunne herud (til servicestationen, red.) og få dem skiftet, siger Joy Mogensen.

Støjniveauet for de nye el-busser vil i bybilledet kunne opleves som værende mere end halvt så støjende som dieselbusserne.

- Det vil give en større køreglæde, mindre støj og mindre forurening. Men vi har også brug for at komme i gang med at handle på de her klimaforandringer og få dem forhindret, siger Joy Mogensen.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik