Farvel til Bispeengbuen: Regeringen vil give 300 mio. kr. til nedrivning

Efter mange års ønske og pres ser det nu ud til, at Bispeengbuen er kommet et stort skridt tættere på en nedrivning.

Inden for tre til fire år vil Bispeengbuen være fortid, mener Jan E. Jørgensen (V). Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen - Ritzau Scanpix

Det kunne lyde som et gevaldigt stort valgløfte fra Venstres finansminister Kristian Jensen og den siddende regering. Og det er det muligvis også. 

Men på Frederiksberg jubler man. 

For den førnævnte minister og regering har torsdag aften meddelt, at man er parat til at finde en tredjedel af den milliard, det koster at rive Bispeengbuen ned, lave en underjordisk tunnel til trafikken og genetablere Ladegårdsåen. 

- Det er en historisk mulighed og meget stort, lyder det fra en ganske tilfreds Jan E. Jørgensen, der er 1. Viceborgmester på Frederiksberg og folketingsmedlem for Venstre. 

Det er ham, der har vist en endnu ikke offentliggjort rapport til partikammeraten, Kristian Jensen. Det skete, da de to venstremænd var ude og kigge på projektet onsdag. 

- Tallene og perspektiverne i den endnu ikke offentliggjorte rapport, som Jan E. har vist mig, har overbevist os om, at staten bør gå ind og medfinansiere projektet. Hvis regeringen fortsætter efter valget, vil vi betale en tredjedel af det beløb, der mangler for at realisere projektet, skriver ministeren i en mail til TV 2 Lorry. 

Den 16. maj offentliggøres foranalysen som Københavns og Frederiksberg Kommuner har fået lavet i samarbejde. Det skriver Frederiksberg Bladet. 

- Staten er nu klar med en tredjedel af finansieringen. Nu skal vi, Frederiksberg og Københavns Kommuner betale det sidste to, siger Jan E. Jørgensen. 

- Vi skal nok have lov til at låne pengene over en længere årrække. På samme måde som vi har betalte metroen. 

Sådan kan det måske komme til at se ud. 

Også en anden Ladegårdsforkæmper har torsdag aften det helt store smil fremme:

- Jeg har kæmpet for at rive Bispeengbuen ned og åbne åen, lige siden jeg startede i politik. I starten blev jeg grinet væk, men efterhånden har vi fået overbevist flertallet om, at det ikke kun er drømmerier, men at projektet også kan lade sig gøre rent økonomisk. De sidste to år har Radikale Venstre afsat millioner på de lokale budgetter på Frederiksberg til forundersøgelser. Og de har nu båret frugt og overbevist staten om projektet, siger en meget glad Ruben Kidde til TV 2 Lorry. 

En tegning der viser, Ladegårds Åen fritlagt. 

Nu starter så det store arbejde med at finde pengene, lave yderligere undersøgelse og så er der også et anlægsloft, der driller. Alligevel er Jan E. Jørgensen optimistisk. 

- Jeg tror, at vi inden for tre til fire år har revet Bispeengbuen ned og bygget en tunnel under jorden. Vi skal også have solgt nogle meget attraktive byggegrunde, som blandt andet har udsigt til Ladegårds Åen og masser af stilhed. 

03:01

Riv Bispeengbuen ned og lav en Å-park. Bilerne er gemt væk under jorden og sikrer både mindre støj og bedre skybrudssikring i området Sådan har drømmen været længe for både Borgerinitiativet Åbn Åen - og fra Københavns og Frederiksberg kommuner. For den statsejede motorvejsbro der skærer gennem byen i anden sals højde, støjer og forurener, når bilerne drøner forbi. Om kort tid skulle broen egentlig renoveres for 125 millioner - men - i dag viste der sig en mulighed for, at imødekomme kommunernes ønske.

Luk video

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik