Farvel til benzin og diesel: Kommune vælger grøn transport - butikker følger trop

Nu skal det være slut med bilos og mange biler i Lyngbys bymidte. Kommunen har sagt ja til en ordning, der giver færre og eldrevne vareleverancer.

Lyngby-Taarbæk Kommune vil i en et-årig forsøgsperiode kun få leveret varer til rådhuset med elbiler. Det samme har flere butikker i kommunen valgt at takke ja til.

Virksomheden Citylogistik skal stå bag den miljøvenlige varelevering fra 1. september. Og udover at deres biler er eldrevne, samler de også varerne på et lager uden for byen tæt på en motorvej, så de på den måde kan undgå at levere lidt varer mange gange dagligt, men flere varer ad gangen.

For eksempel bliver der i dag typisk leveret varer til rådhuset op til fem gange om dagen med dieselsdrevne biler - det vil fremover kunne blive reduceret til én gang dagligt med eldrevne køretøjer.

- Når man får vareleverancer i dag, sker det tit på sælgers præmisser. Vil vil gerne have, at der kommer lidt færre lastbiler gennem bymidten og hen til rådhuset. På den her måde kan vi få færre leverancer, hvilket der både er klimagevinster i, men vi får også afviklet noget af trængslen, siger Sigurd Agersnap (SF), formand for Teknik og Miljøudvalget i Lyngby-Taarbæk Kommune.

Butikker får også grøn varelevering

Matas, Neye og FDB-møbler er nogle af de butikker i Lyngby, som også vil have deres varer leveret af Citylogistik.

I Matas kender man allerede til ordningen, da de også anvender det i Roskilde.

- Det har vi haft rigtig meget succes med. Vi forsøger hele tiden at finde optimale løsninger, der samtidig gavner miljøet. Det her er en grøn løsning, som er smart, også fordi det samtidig giver mindre støj for naboerne til vores butikker, siger logistikchef i Matas Jesper Amsinck.

Fakta om Citylogistiks varelevering

  • Lyngby-Taarbæk Kommune betaler for en et-årig pilotaftale med Citylogistik.
  • Vareleveringen foregår i køretøjer, som kører på el.
  • Roskilde Kommune har en lignende aftale med Citylogistik og har allerede efter et halvt år valgt at udvide kontrakten.
  • Matas har siden efteråret 2017 fået leveret varer af Citylogistik til deres fire butikker i Roskilde. Nu får de det også til deres tre butikker i Lyngby.
  • Pilotaftalen mellem Citylogistik og Lyngby-Taarbæk Kommune starter 1. september.

    Kilde: Lyngby-Taarbæk Kommune

En et-årig forsøgsordning

Indtil videre har Lyngby-Taarbæk Kommune sagt ja til en et-årig pilotaftale med Citylogistik. Men udvalgsformanden regner med, at ordningen bliver en succes, de vil forlænge.

- Vi regner sådan set med, at det bliver en succes. De gør det allerede i Roskilde, og der går det ret godt med det eftersigende. Så nu ruller vi det langsomt ud, og så håber vi, at mange virksomheder vil komme med i ordningen, siger Sigurd Agersnap.

Også Matas ser gerne at ordningen bliver udbredt til flere butikker, men også til flere byer og kommuner. For kun på den måde kan de få leveret varer med Citylogistik til flere af deres butikker, da det kun kan betale sig for Citylogistik at etablere et lokalt lager, hvis flere efterspørger deres ydelse.

Sigurd Agersnap (SF), formand for Teknik og Miljøudvalget i Lyngby-Taarbæk Kommune, og logistikchef i Matas Jesper Amsinck, fortæller om Citylogistiks ordning.

- Vi håber, at flere hopper med på vognen. Det er godt for miljøet, og det mindsker støjen, lyder det fra logistikchefen.

Aftalen mellem Lyngby-Taarbæk Kommune og Citylogistik indeholder også en registrering af alle forsendelser, så der kan gennemføres en analyse af varestrømmenes omfang og afledte CO2 belastning.

Dermed bliver det muligt for kommunen at vurdere, om den umiddelbart mere miljøvenlige vareleverance rent faktisk bidrager til at reducere CO2-udledningen i kommunen.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik