Familie klagede over 1813 efter dødsfald - nu har de fået medhold

I februar 2015 døde Sabine Serwins mor. Familien klagede over vejledningen fra Akutelefonen 1813, og efter mere end tre år har de nu fået medhold.

I 2015 ændrede Sabine Serwins verden sig. 

Tidligt om morgenen blev hun ringet op af sin stedfar, der om morgenen havde kunne konstatere, at Sabines mor Lone Serwin var sovet ind i løbet af natten. Blot 52 år gammel.

Aftenen forinden havde moren kontaktet Region Hovedstadens Akuttelefon 1813 og fortalt, at hun havde smerter i brystet og problemer med vejrtrækningen.

Sygeplejersken i den anden ende af røret opfordrede Lone Serwin til at tage to panodiler og kontakte sin egen læge dagen efter, hvilket hun altså aldrig nåede at gøre.

Det fik familien til at klage over forløbet, da de ikke mente, 1813 havde vejledt Lone Serwin godt nok.

Ankenævn giver familien ret

Indtil nu har Region Hovedstadens Akutberedskab holdt fast i, at de ikke gjorde noget forkert dengang, men nu har Ankenævnet for Patienterstatningen taget stilling i sagen.

I fredags fik Sabine Serwins stedfar besked om, at ankenævnets vurdering er, at Akuttelefonen 1813 ikke vejledte Lone Serwin godt nok. 

- Man følte sig lettet. Man følte sig rigtig lettet, og man måtte også knibe en lille tåre, fordi man jo rent faktisk har haft ret i det, vi har ment de sidste tre år om, at hun fik en forkert behandling den aften, hun ringede, siger Sabine Serwin.

Hun fortæller, at det undrer hende, det skulle tage mere end tre år med store mængder papirarbejde, før familien kunne få medhold, men at de ikke ønskede at give op af den grund:

- Vi savner vores mor hver eneste dag, og vi mangler hende hver eneste dag, og vi ville gerne have, at der på en eller anden måde var nogen, der tog ansvar for det her. At det ikke bare gik i glemmebogen.

Tager afgørelsen til efterretning

Det har i dag ikke været muligt at få et interview med nogen, der kan udtale sig på vegne af Akuttelefonen 1813, men i en mail skriver de til TV 2 Lorry, at henvendelsen dengang i 2015 drejer sig om det, man kalder "atypiske brystsmerter", og fortsætter:

- Henvendelsen blev ikke vurderet som alvorlig på dette tidspunkt. Vi har haft megen fokus på atypiske brystsmerter, på samme måde som alle andre i sundhedsvæsenet har haft det. Vi tager selvfølgelig ankenævnets afgørelse til efterretning.

Hør hele Sabine Serwins historie indslaget nedenfor:

Sabine Serwins mor fik i 2015 ikke den korrekte behandling hos akuttelefonen 1813. En fejlbehandling, der kostede hende livet.

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik