Foto: Danske Erhverv

Falske IKEA-konkurrencer florerer på Facebook

IKEA misbruges i stigende grad af svindlere, der opretter falske konkurrencer på Facebook. Et firma er nu anmeldt til politiet af Forbrugerombudsmanden.

'Vind 40 minutter til at gå amok i en af vores butikker'.

Den opløftende tekst kunne man for nylig læse på Facebook, hvor der samtidig blev lokket med et IKEA-gavekort på 200 kroner, hvis man bare indbetalte fem kroner.

Men i stedet for et gavekort fik de mange mennesker, der deltog i konkurrencen, trukket 499 kroner fra deres konto til et medlemskab på dating-sitet 'Date2find'.

Det har nu fået Forbrugerombudsmanden til at politianmelde firmaet bag den falske Facebook-konkurrence. 

Det er langt fra tilfældigt, at svindlerne har kastet sig over en virksomhed som IKEA, lyder det fra Danske Erhverv. 

- IKEA har et værdifuldt varemærke og brand. Det er kendt, og der er en høj tilfredshed og tillid til IKEA. Det gør det nemmere at lokke forbrugere i den her slags fælder. Man tror på det, når IKEA er afsender, fordi der en høj troværdighed omkring virksomheden, siger chefkonsulent Martin Jørgensen til TV 2 Lorry.     

Han ved ikke, præcist hvor mange, der har deltaget i den IKEA-konkurrencen, men pointerer, at den type konkurrencer når bredt ud via delinger på Facebook.  

- Det er i den grad svindel, og den her konkurrence er særlig grov, fordi svindlerne også lokker med et gavekort. Hvis vi ikke reagerer på den her slags, vil det i sidste ende svække forbrugernes tillid til virksomhederne og udvande værdien af virksomhedernes brands, siger Martin Jørgensen til TV 2 Lorry. 

Det er langt fra første gang, at IKEA er blevet misbrugt i falske Facebook-konkurrencer. Siden den 2. juni har IKEA seks gange har bedt Facebook om at lukke sider med konkurrencer.

- Det seneste år har vi oplevet en markant stigning i misbruget af vores varemærke, både i konkurrencer på Facebook og i mails og sms-beskeder. Det er dybt beklageligt, og vi er rigtig kede af, at kunderne bliver narret til at deltage i en konkurrence eller ufrivilligt tilmeldt et abonnement, siger Tina Lindharth, der er Corporate PR & Communication Responsible hos IKEA. 

Firmaet bag den falske IKEA-konkurrence er A&R Communication IVS. Firmaet er blevet politianmeldt for overtrædelse af markedsføringsloven, varemærkeloven og straffeloven, og det er Dansk Erhverv meget tilfreds med.