Falsk Facebook-side misbruger Lyngby Storcenter

1000 er blevet lokket af konkurrence, hvor de tror de kan vinde 15.000 kroner.

Hvem vil ikke gerne være en af de fem heldige, der vinder 15.000 kroner i Lyngby Storcenters store konkurrence på Facebook.

Det er der mange, der vil. Siden er velbesøgt. Den foreløbig fået 5000 likes og  har fået masser af likes og 1000 har foreløbig valgt at følge siden.

Men konkurrencen er falsk. Det samme er den Facebook-side, hvor man kan tilmelde sig, fortæller Frederik Johansen, som er web-ansvarlig i Lyngby Storcenter.

Det er nemlig ikke Lyngby Storcenters officielle side, men derimod en side, der skal skaffe følgere. 

- Sådan en side, hvor man for eksempel har 50.000 følgere er nemlig penge værd, forklarer, Frederik Johansen til TV 2 Lorry.

- Om måske et par uger, når folk har glemt, at de meldte sig til konkurrencen, følger de stadig siden. Så fjerner svindlerne alle billeder og opslag, og siden kan sælges videre til for eksempel en nystartet virksomhed. Det vil måske være ledsaget af en forklaring om, hvorfor man ikke selv har brug for siden længere. Det er der penge i. 

Læs også 25-årig sigtet for misbrug af identiteter

Lyngby Storcenter blev opmærksom på den falske Facebook-side tirsdag eftermiddag, og har anmeldt den til Facebook. 

- Det ved jeg, at flere af vores kunder heldigvis også har gjort.

- Desuden er vi nu ved at få verificeret vores egen, rigtige side, så den bliver udstyret med et lille blåt flueben, så man ved man er inde på den ægte side, siger Frederik Johansen.

Man genkender den falske Facebook-side på, at der er en bindestreg i navnet, så der står "Lyngby-Storcenter".

Det er ikke kun Lyngby Storcenter, der bliver misbrugt af svindlere på den måde.

For eksempel kunne Computerworld for nylig fortælle, hvordan store virksomheders som Fakta, Netto, Aldi, Lidl, Lego og flere andre varemærker også er blevet udnyttet.