Udenlandske busser har indtaget København med turistkørsel til dumpingpriser, viser ny stor undersøgelse, som Danske Busvognmænd har lavet. Foto: TV 2 Lorry

Fagforening vil have bugt med østeuropæiske turistbusser

Skulle busser følge samme regler som lastbiler, ville 371 ifølge fagforening have kørt ulovligt i sommer.

Øst- og sydeuropæiske busser kører rundt med turister i København og omegn til lavere priser end de danske chauffører.

Især polske, estiske og litauiske busser kører rundt i gaderne. Det kritiseres af Danske Busvognmænd samt fagforeningen 3F.

De mener, at de udenlandske chauffører sætter de danske vognmænd under pres, fordi de lave lønomkostninger i Øst- og Sydeuropa underbyder danskerne på markedet.

Derfor efterlyser de, at busser bliver underlagt samme regler som lastbilers såkaldte cabotagekørsel.

Læs også 3F: Busreklamer er svineri og hån mod indvandrer-chauffører

Kører sightseeing i København

De udenlandske busser kører for eksempel sightseeing for krydstogtsskibe i København.

Hen over sommeren har brancheforeningen Danske Busvognmænd sammen med chauffører og vognmænd indsamlet dokumentation for kørslen.

Busser har i EU-lovgivningen mindre stramme regler end for lastbilområdet.

Hvis reglerne var ens, ville 371 busser ifølge Danske Busvognmænd have opholdt sig ulovligt i Danmark hen over sommeren. Det skriver Fagbladet 3F og Ritzau.

65 af de udenlandske busser skal have opholdt sig længere i Danmark end de tre måneder, der er tilladt efter dansk lov.

- Til sammenligning har vognmændene i København og omegn cirka 365 turistbusser tilsammen.

- De konkurrerer hen over sommeren med 371 udenlandske busser, der kan køre passagerer på det danske, nationale marked til østeuropæiske priser, siger Steen Bundgaard, direktør i Danske Busvognmænd, i en pressemeddelelse.

Læs også SAS og 3F slipper for retssag mod Ryanair

Efterlyser klarere regler

Da tallene for de 371 busser er indsamlet over flere måneder, er det dog ikke direkte sammenligneligt med de 365 danske.

Steen Bundgaard efterlyser et fælles EU-regelsæt, der kan forhindre, at busser kan komme fra Øst- og Sydeuropa og tage danske chaufførjob.

- Vi har været ved EU for at få løst det her. Men der er ikke lydhørhed, siger Steen Bundgaard, direktør for Danske Busvognmænd. Vi vil gerne have at der skal gælde de samme regler for persontransport som der gør for godstransporter i EU. Godskørsel, der må man være i et andet EU-land i syv dage og så køre tre ture i det land i den periode, siger han.

Og Allan Andersen, Forhandlingssekretær i 3F, bakker op: - Jeg kan ikke se hvorfor der gælder andre regler for transport af mennesker end der gør for grise, siger han i dag til TV 2 Lorry.

Tjek momsen

Vi vil gerne have at SKAT tjekker de busser vi har fotograferet og registreret. For mange har østeuropæisk nummerplade, mens der står et dansk telefonnummer på bussen, fortæller Steen Bundgaard. - Så de må jo være registreret her i Danamrk og så er det jo bare at slå dem op og tjekke om de betaler moms af de ture der er kørt her, siger han.

Forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe Allan Andersen efterlyser klarere regler, som det er sket for vejgodstransport.

- Konkurrencen er særdeles unfair. En polsk vognmand betaler typisk ikke moms og er allerede der 25 procent billigere. Samtidig betaler de meget lavere lønninger, siger Allan Andersen til Fagbladet 3F.

Transportminister Ole Birk Olesen, fra Liberal Alliance, har tidligere udtalt sig om reglerne på lastbilområdet. Her er det regeringens indstilling, at problemet skal løses på EU-plan.

Læs også Metrofirma snød ansatte: 10 millioner endte i 3F's kasse