Godt nyt: Færre skades i højresvings-ulykker

Antallet af højresvingsulykker er faldende. Det oplyser Vejdirektoratet.

De modbydelige og dybt tragiske højresvingsulykker, som  i værste fald koster cyklister livet, får hver gang stor opmærksomhed og sætter gang i debatten om, hvordan de undgås. Men faktisk bliver der færre af de forfærdelige ulykker år for år. Det oplyser Vejdirektoratet.

Tilbage i slutningen af 90'erne blev der årligt registreret omkring 40 højresvingsulykker, hvor mange havde dødelig udgang.

Men sidste år var tallet nede på 15 registrererede ulykker, hvor i alt fem mistede livet og 10 kom til skade. I år har foreløbig tre mistet livet, mens ni er blevet kvæstet.

Bredt samarbejde

Ifølge Vejdirektoratet er det et bredt samarbejde mellem de forskellige trafikantgrupper, transporterhvervet og forskellige statslige myndigheder i den såkaldte Højresvingsgruppe, der har givet input til forbedringerne.

Det betyder, at kommunerne har etableret flere sikre løsninger i risikoramte vejkryds, og samtidig er der gennemført kampagner om spejlindstillinger på lastbiler, øget opmærksomhed på blinde vinkler - og undervisning af børn i forhold til store køretøjer i trafikken.

Kort nyt.

- Jeg vil meget gerne de modbydelige højresvingsulykker til livs, og det er ikke nok, at vi stiller krav til infrastrukturen. Nye teknologier, som kan være med til at øge den generelle færdselssikkerhed, er klar til at blive brugt i lastbilerne, og derfor arbejder jeg på EU-plan for, at vi stiller tekniske krav til lastbilerne om eksempelvis detektionssystemer, som kan afværge kollisioner med bløde trafikanter, siger Ole Birk Olesen, der er transport-, bygnings- og boligminister.

Han tilføjer:

- Generelt hilser jeg den teknologiske udvikling meget velkommen, som på lang sigt vil gøre det muligt helt at undgå højresvingsulykker. Men det betyder ikke, at vi skal sætte os på hænderne og vente på den teknologiske udvikling. Vi skal fortsætte indsatsen, og jeg ser frem til at følge gruppens arbejde i de kommende år.

Succes fører til udvidelse

Analysen af højresvingsulyklken og indsatsen for at begrænse deres antal har været så god, at Højresvingsgruppen nu udvider sit arbejdsområde, så det generelt kmmer til at handle om situationer i trafiken, hvor bløde trafikanter kan komme til skade på grund af store køretøjer.

- Højresvingsulykkerne er ofte meget alvorlige ulykker, men der sker også mange andre ulykker mellem store køretøjer og de lette trafikanter, der er på cykel eller til fods. Det næste skridt bliver derfor at udvide gruppens fokusområde, så vi kigger på mulige indsatser mod mange flere ulykkestyper,” siger Leif Lorenzen, chefkonsulent i Færdselsstyrelsen og tovholder for Højresvingsgruppen.

Højresvingsulykker med forfærdelige følger

 

Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Samfund

Bengt Holst

Forsvarede offentlig aflivning af giraf - nu stopper Zoo-direktør efter 37 år

Lars Weiss

Aflyser alt: Københavns overborgmester tvunget i isolation

fakkeloptog peter bangs vej

Borgere går fakkeloptog for at mindes trafikdræbt femårig

lise nør

Lise Nørgaard modtager statslig hæderspris som 103-årig

Lorryland

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere