Færre dør i lastbilulykker.

De er store, de er klodsede, og de er alt andet end sjove at komme i karambolage med i trafikken. Statistisk set har lastbiler været indblandet i en stor andel af dødsulykkerne i den danske trafik gennem årene, men nu ser udviklingen ud til at være vendt.

Den 14. november i år var der registreret 34
dødsulykker i Rådet for Sikker Trafiks (RST) ulykkesstatistik,
hvor en lastbil var involveret, viser en optælling, som
Morgenavisen Jyllands-Posten har foretaget. Det er et fald på
38,2 pct. i forhold til samme periode i 2008, da lastbiler var
involveret i 55 dødsulykker.

En af forklaringerne på udviklingen
er af økonomisk karakter, lyder det samstemmende fra RST og
Havarikommissionen for Vejtrafikulykker.»Der er ingen tvivl om,
at finanskrisen spiller en rolle. Der er sket et stort fald i
vejtransporten, og hvis hver 10. lastbil ikke kører, er risikoen
for de store, alvorlige ulykker naturligvis mindre,« siger
Jesper Sølund, som er dokumentationschef i RST.

Der har været fokus på højresvingsulykker med lastbiler de seneste år. Siden 2000 er 69 mennesker blevet dræbt i sådanne ulykker - 11 af dem
i 2008.

Men i år er det foreløbige tal nul.Også kampagner og
vejtekniske tiltag har betydning, supplerer Sven Krarup Nielsen,
formand for Havarikommissionen, skriver Morgenavisen
Jyllands-Posten.