Færre børn mobber hinanden.

En systematisk indsats over for mobning i folkeskolen begynder nu at give effekt. Efter årtiers forgæves kamp har man i København fundet en effektiv metode til at bremse mobning, bl.a. ved at udvalgte elever bliver sat ind som mæglere i de konflikter, der opstår blandt yngre børn i frikvartererne, skriver Berlingske Tidende.

Nye tal fra Københavns Kommune
viser, at andelen af børn fra 4. til 9. klasse, der er blevet
mobbet inden for de seneste to måneder, er faldet med knap en
tredjedel på et år fra 16 pct. i 2007 og 2008 til 11 pct. i år.
»Det er fantastisk flotte tal, og jeg har stor ros til
skoleledelser, lærere og børn. Men tallene er stadig ikke
tilfredsstillende.

Jeg vil diskutere med udvalget. hvordan vi
kan styrke indsatsen, for det er et problem, at børnene har
svært ved at lære noget, hvis de sidder og frygter det næste
frikvarter,« siger børne- og ungdomsborgmester Bo Asmus
Kjeldgaard (SF).

Selv blandt børn, der er udsat for daglig
mobning, er det lykkes Københavns Kommune at knække koden og få
tallet ned. Andelen af »hard core«-ofre er faldet fra 2,4 pct.
til 1,8 pct. »Det er en sejr for hvert eneste barn, der slipper
for lidelseshistorien at blive mobbet hver dag.

Men der er
stadig en del børn, der bliver mobbet hver eneste dag,« siger
antimobbekonsulent Henrik Bov Pedersen. Det er ikke kun
hovedstaden, der lige nu høster frugten af den målrettede
strategi.

Ifølge den seneste undersøgelse fra
Verdenssundhedsorganisationen WHO virker indsatsen på landsplan.
Helle Rabøl Hansen, der forsker i mobning på Danmarks
Pædagogiske Universitet, påpeger dog, at Danmark langtfra er i
mål med indsatsen mod mobning: »For at få tallene længere ned,
er vi nødt til at begynde at kigge på mobning som et problem i
klassens kultur og stoppe med at beskylde »onde« børn for at
mobbe.

Klassekulturen er som et økosystem, hvor alle led skal
fungere sammen, for at det fungerer. Det har de forstået i
Sverige, hvis mobbeofretal på seks procent ligger langt under de
danske.«