Færge overhaler Øresundsbroen

For første gang vælger flere lastbiler Helsingør-Helsingborg-overfarten i stedet for Øresundsbroen.

Scandlines oplevede i 2. kvartal en kraftig fremgang på i antallet af overførte lastbiler. Foto: Torkil Adsersen - Ritzau Scanpix

Færre kilometer bag rattet og muligheden for et lille hvil.

Lastbilchauffører foretrækker i stigende grad at krydse Øresund med færgen frem for broen.

I maj måned var antallet af lastbiler, som vælger Scandlines for at krydse sundet mellem Helsingør og Helsingborg, således for første gang større end antallet af lastbiler, der tager den faste forbindelse mellem Malmø og København.

Scandlines oplevede i 2. kvartal en kraftig fremgang på 11 procent i antallet af overførte lastbiler. I alt 121.000 lastbiler var med ombord. Til sammenligning var tallet i samme periode sidste år 109.000.

Det oplyser rederiet HH Ferries, som ejer og driver færgeruten, i en pressemeddelelse.

- Vi ved, at vores kunder sætter pris på at spare 50 kilometers kørsel hver vej, hvilket nedbringer køretiden og sikrer et godt hvil på den korte overfart. Det tæller både for private og for erhvervskunder. Når vi derudover tilføjer de miljømæssige fordele ved, at lastbilerne i stigende antal vælger den grønne korridor over sundet, er det helt fantastisk. Det viser, at vi er på rette vej, siger Johan Röstin, administrerende direktør i HH Ferries AB.

Læs også Nu kommer der igen flere sundbusser mellem Helsingør og Helsingborg

Forsøger at ramme kundernes behov

HH Ferries Group tager løbende nye initiativer for at styrke og forbedre tilbuddet til sine kundegrupper. Kapacitetsforøgelsen med flere daglige afgange med færgen Hamlet har gjort ruten mere konkurrencedygtig.

Senest er det nye spise- og mødested – LAT56° Bistrobar – på færgen Hamlet blevet fulgt op med seks ugers gæstevisit af gourmetrestauranten Gastro på færgen Tycho Brahe.

Og som led i selskabets grønne dagsorden var HH Ferries Group i maj måned med til at åbne et nyt anlæg med ladestationer, som i Helsingborg forsyner svenske og danske rejsendes elbiler med strøm, når de bruger Øresunds flydende bro.

- Vi skal ramme kundernes behov – ikke blot for punktlighed, stabilitet og høj service. Vi skal også tilføje gode oplevelser og imødekomme kundernes ønsker om en effektiv, flydende bro med en stærk miljømæssig profil til gavn for hele regionen. Det er de hensyn, der driver os hver dag, og som vi vil forfølge, når vi tage nye initiativer på ruten, siger Johan Röstin.

Resultater fra 2. kvartal

  • Antallet af overførte lastbiler steg i 2. kvartal med godt 11% til 121.000 (2017: 109.000), og godsmængden voksede tilsvarende til 1.389.000 tons (2017: 1.255.000 tons).
  • Antallet af afgange udgjorde 12.600 – en lille stigning i forhold til 2. kvartal 2017. Præcisionen var fortsat høj, og kapacitetsudnyttelsen på bildækket var næsten på niveau med 2. kvartal 2017, uanset den samlede kapacitet er forøget med 3% efter udvidelsen af Hamlets sejlplan.
  • Scandlines Helsingør-Helsingborg overførte 352.000 personbiler i 2. kvartal 2018 (2017: 372.000) svarende til et fald på knap 3%, og det samlede antal passagerer faldt til knap 1,89 mio. i 2. kvartal 2018 (2017: 1,94 mio.). Disse fald skyldes væsentligst periodeforskydning, idet en del af Påsketrafikken i 2017 blev afviklet i 2. kvartal.
  • Bustrafikken på ruten udgjorde 5.400 overførte enheder i 2. kvartal 2018 (2017: 5.800).
  • Anvendelsen af AutoBizz Smart steg med godt 27% i forhold til samme periode sidste år.
Kilde: HH Ferries

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret