Ét stop nærmere Metro i Nordhavn

Morgentågen indhyller de to betonsiloer længst ude mod vandet, en tavs måge letter fra Riffelsyndikatets gamle bygninger, og de overgroede jernbanespor vidner om, at havnen har lagt asfalt til tung industri. Her vrimler ikke med liv på Nordhavn en mandag morgen, men hvis alt går efter København Kommunes planer, vil bydelen summe af liv og være koblet sammen med resten af byen med to metrostationer allerede i 2019.

Nye beregninger fra Metroselskabet og By & Havn viser, at staten og Københavns Kommune kan spare 300 mio. kr. i anlægsudgifter ved etableringen af et såkaldt afgreningskammer under Sortedams Sø, mens søen alligevel skal tørlægges og være en byggeplads under etableringen af Cityringen. Når den samlede anlægsudgift er 2,9 milliarder kr., hvor staten og Københavns Kommune i fællesskab skal finansiere én fjerdedel, 700 mio. kr., af anlægget, er der derfor et stort økonomisk incitament i at starte byggeriet med det samme.
Metroen til Nordhavn har aldrig været en del af planerne for Cityringen, men er oprindelig en del af en større infrastrukturplan for København, der først skal realiseres om 30-50 år - men nu åbner muligheden sig for at gå i gang meget hurtigere end forventet.
I budgettet for 2012 erklærer Københavns Kommune at arbejde for en metrolinje til Nordhavn i forbindelse med etableringen af Cityringen. Nu bærer overborgmester Frank Jensen (S) udredningens budskab videre til regeringen for at få den med på metrotoget. Regeringen og kommunen skal give hinanden håndslag på at gå videre med projektet senest i januar 2012, hvis anlægsbesparelserne på 300 mio. kr. skal hives hjem.
»Nordhavn er et af Nordeuropas største byudviklingsområder, og som følge af Metrobyggeriet til Nordhavn vil det generere mellem 3.000 og 4.000 arbejdspladser. I en tid, hvor regeringen taler om fremrykkelse af offentlige investeringer, giver det rigtig god mening«, siger Frank Jensen.
Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) kan godt se fordelen i at begynde byggeriet med det samme.
»Hele ideen med at få Nordhavn med på metroen med det samme er rigtig god, da man kan slå mange fluer med et smæk. Men lige nu har jeg ikke penge reserveret til sådan et byggeri,« siger Henrik Dam Kristensen - og peger på en anden mulig løsning.
»Man kunne eventuelt finde en finansieringsløsning på baggrund af indtjeningen fra betalingsringen,« siger ministeren og henviser til, at han skal i gang med at behandle lovforslaget, der ikke kun sigter efter at få færre biler, men også forbedret offentlig trafik.
Nordhavnen skal på sigt blive en helt ny bydel med plads til cirka 80.000 beboere og arbejdspladser i alt.
»Nordhavnens metrostationer vil have det samme antal passagerer, som f.eks. Roskilde Station har i dag. Så behovet bliver stort,«, siger administrerende direktør for Metroselskabet Henrik Plougmann Olsen.
Ifølge Jens Kramer Mikkelsen, chefen for By & Havn, vil udviklingen af Nordhavn fortsætte, uanset hvad: »Men en metrolinje vil uden tvivl speede processen op. Om få år vil dette være stedet, hvor du drikker dine cappuccinoer. Du skal bare bruge din fantasi,«lød det i går begejstret fra Jens Kramer Mikkelsen - mens han pegede ud over den rå Orient Plads på spidsen af Nordhavnen.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik