Et flop? Borgmester og stadsarkitekt er uenige om metropladser

Københavns stadsarkitekt kritiserer metropladserne, men det bider ikke på borgmesteren.

Førsteprioriteterne for forpladserne til metrostationerne er, at folk kan komme nemt ind og særligt ud igen, lyder det fra borgmesteren. Her er det fra Enghave Plads, der bliver en af stationerne på cityringen.

Teknik- og Miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen, Enhedslisten, er ikke enig med den nye stadsarkitekt. Foto: TV 2 Lorry

1 af 2

Det var ikke mange timer Camilla van Deurs havde i jobbet som Københavns nye stadsarkitekt, før hun var ude med riven efter forpladserne til de københavnske metrostationer.

De bliver nævnt som et af Københavns største arkitektoniske flop.

Læs også Massiv kritik af skybrudsprojekt: Sankt Jørgen Sø er en fredet perle

Hun er vild med metroen, men siger i Magasinet KBH.

- Vi kunne have haft 21 smukke, interessante pladser, der – når man kom op fra metroen, som er lidt identitetsløs – gav en fornemmelse af, hvilken bydel man var landet i. Men de nye metropladser, der alle sammen åbner til foråret, er lidt anonyme og taler ikke godt nok til deres kontekst. Der kunne godt have været mere afveksling mellem de enkelte stationer. Jeg synes, det er en meget stor investering, som man kunne have fået mere ud af. Måske kunne man tillade en efteraptering, hvor borgerne kunne få lov at give dem kulør.

Københavns nye stadsarkitekt, Camilla van Deurs, overtog posten fra Tina Saaby Madsen den 1. februar 2019. Foto: Nils Hartmann

Ansvaret for pladserne over metrostationerne ligger hos Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune.

Borgmesteren her, Ninna Hedeager Olsen (Enh.), er ikke enig i kritikken, selvom hun anerkender, at det ikke er de mest interessante pladser i byen.

- Førsteprioriteterne for forpladserne til metrostationerne er, at folk kan komme nemt ind og særligt ud igen. Der nogle strikse regler, når det kommer til redning et sted, hvor der er så mange mennesker under jorden, og det er ret vigtigt at forstå. Samtidigt har vi prioriteret, at der er plads til, at man kan parkere sin cykel ved stationen, noget mange københavnere er rigtigt glade for, og noget der ikke altid er muligt under jorden, siger Teknik. og Miljøborgmesteren til TV 2 Lorry.

Ingen ved, hvad fremtiden bringer

Stadsarkitekt Camilla van Deurs åbner i sine udtalelser op for, at man eventuelt i fremtiden kan gøre pladserne mere interessante, og selvom reglerne er strikse, så det ikke nødvendigvis udelukket.

- Helt generelt så går jeg ind for, at byens pladser skal være så inkluderende og grønne som muligt, og jeg kan sagtens forestille mig, at vi på et tidspunkt gør noget ved metropladserne, men det er bare vigtigt, at folk ved, at de har en funktion, og det nok aldrig bliver grønne oaser – ikke mindst, fordi der er et ret dybt hul nedenunder, siger Ninna Hedeager Olsen.

Hvad er en stadsarkitekt?

En stadsarkitekt er kommunens højeste autoritet i bygningskunstneriske spørgsmål.

 

I København skal stadsarkitekten rådgive kommunens politikere og forvaltninger om byudvikling, planlægning og arkitektur.

 

Selvom stadsarkitekten ikke direkte træffer beslutninger, har denne alligevel et magtfuldt erhverv, da stadsarkitekten er ansvarlig for den faglige rådgivning af politikerne samt at understøtte og eksekvere de politiske beslutninger og strategier for byudvikling i København.

 

I andre kommuner har stadsarkitekten en større grad af beslutningskompetence, hvor stadsarkitekten også varetager rollen som planchef.

 

Kilder: Gyldendals 'Den Store Danske' samt Københavns Kommune

Læs også Politiet efterforsker sag, hvor der blev sat ild til sovende hjemløs



Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik