Dystert regnestykke: Så meget koster trafiktrængsel hovedstaden

Dansk Industri har lavet beregninger, der viser, at trafikforsinkelser årligt koster hovedstadsområdet over 13 milliarder kroner.

Trafiktrængsel koster hovedstadsområdet dyrt.

Det er konklusionen i et skøn, som Dansk Industri har foretaget på baggrund af en række rapporter.

Erhvervs- og arbejdsgiverorganisationen mener, at de samlede samfundsøkonomiske omkostninger ved forsinkelser for vejtrafikken omkostninger skønnes i 2017 at ligge på 20 milliarder kroner.

To tredjedele af de samlede forsinkelser tegner hovedstadsområdet sig for.

Derfor skønnes det, at trafikale forsinkelser kostede området lidt over 13 milliarder kroner i 2017.

Det forklarer Michael Svane, der er branchedirektør i DI Transport. 

- Det regnestykke er baseret på tidligere analyser, som blandt andet Cowi har lavet. Her har man lagt til grund, at trængselsomkostninger rammer to tredjedele hovedstadsområdet. Så har vi regnet videre på de gamle tal, og der når vi op på 20 milliarder. Og forudsætningen om, at to tredjedele rammer hovedstadsområdet holder stadig, siger han.

- Det er et meget stort tal og en klar påmindelse om, at det er dyrt for vores samfund, at vi holder i kø.

Vi spilder ikke bare vores tid - men også masser af penge - når vi holder i kø på Hovedstadens veje. De mange forsinkelser koster milliarder - hvert år.

København dog bedre end Stockholm og Oslo

Sammenligner man Hovedstadens køproblemer med de andre skandinaviske hovedstæder, bruger københavnere dog stadig mindre tid stockholmere og oslovitter.

Det globale TomTom Traffic Index rangerer København som verdens 124. værst trafikerede storby, mens Stockholm indtager en 92. plads og Oslo med en plads som nummer 81 er den hovedstad i Norden, hvor indbyggere spilder mest tid i trafikken.

Derfor er det nærliggende at spørge, om problemet egentlig gøres større, end det reelt set er.

- Nej, det gøres det ikke, siger DI-direktøren.

- Det er svært at sammenligne med andre områder internationalt. Det er vores klare vurdering, at de trængselsomkostninger og spildtid, vi har i hovedstadsområdet begynder at nærme sig international størrelsesordning.

- Det ændrer desuden ikke ved, at det er en stor regning, vi påfører os selv ved at holde i kø, siger Michael Svane.

Efterspørger havnetunnel og udbyggede motorveje

Organisationen har selv en række forslag til, hvordan man - ifølge dem - kan mindske spildt trafiktid.

- Generelt set efterspørger vi i en samlet masterplan for, hvordan vi sikrer fremkommeligheden. Ikke kun i hovedstadsområdet men i hele Danmark, siger Michael Svane og peger på en række konkrete ønsker:

- Vi efterspørger en havnetunnel til at tage noget af trafikken væk fra Københavns Indre By, vi efterspørger bedre trafikstyrring, større sats på kollektiv trafik og bedre teknologiske løsninger. Vi mener, man ved at udbygge Hillerødmotorvejen og Frederikssundmotorvejen også kan løse nogle af problemerne, siger han.

For nylig kunne TV 2 Lorry fortælle, at en helt ny rapport fra Region Hovedstaden viser, at mens vi i 2015 tilsammen spildte 16,7 millioner timer på at sidde i kø, så vil det tal blive til 33,4 millioner timer i 2035.

En ny rapport viser, at bilister i fremtiden vil sidde langt længere tid i trafikken end i dag.
En ny rapport viser, at bilister i fremtiden vil sidde langt længere tid i trafikken end i dag.
Foto: TV 2 Kosmopol
Hvis man skal pendle til og fra arbejde i bil - ja så sidder man i kø morgen og eftermiddag. Og der er desværre dårligt nyt: Meget tyder nemlig på, at det kun bliver værre i de kommende år.

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik