Foto: Linda Kastrup - Scanpix

Enorm utilfredshed med Kystbanen: Hver anden pendler forsinket

Kun 67,7 procent af alle tog på Kystbanen ankom til tiden i maj måned.

Pendlerne på landets mest travle togstrækning, Kystbanen mellem Helsingør og København, er så plaget af problemer, at de har mistet tilliden til DSB. Også på Østfyn er pendlerne frustrerede. Det skriver Jyllands-Posten.

Forbrugerrådet Tænk mener, at DSB, der i maj kun fik 67,7 procent af tog på Kystbanen frem til tiden mod de aftalte 82,4 procent svigter kerneydelsen: Tog til tiden.

For et år siden havde DSB også problemer med at skaffe tog til tiden, mens 90 procent eller flere af togene i 2014 og 2015 var fremme til tiden.

Læs også Togbusser kører omvej: Kommune ønsker dem ikke på Strandvejen

Stikprøve viser stor utilfredshed

Pendlerklubben Kystbanen har for Jyllands-Posten lavet en stikprøveundersøgelse over fire dage i juni. Pendlerne oplever forsinkelser, overfyldte tog, døre og toiletter, der ikke virker, og tog, der kører forbi passagerer eller efterlader dem, fordi togene er overfyldte.

Over halvdelen fortæller om forsinkede tog, 20 procent om toiletter, der ikke virker, og 34 procent om døre, der ikke kan åbnes.

Transportafdelingen Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk laver to årlige undersøgelser med samme billede: Kun 41 procent på Kystbanen mener, at de får value for money.

21 procent er utilfredse med toiletterne.

Læs også Rekord: Ni millioner kører med Kystbanen om året

Pendler-talsmand: Man sminker tallene

Michael Randropp, talsmand for pendlerne på Kystbanen, er skuffet over DSB:

- Stikprøven bekræfter den stigende frustration hos pendlerne. DSB har ikke løst problemerne, selv om koncernen har haft år til det. Og den rettidighed, DSB præsterer, skyldes kun, at selskabet sidste år hævede rejsetiden med fem minutter. Det er sminkede tal.

Afdelingschef Laura Kirch Kirkegaard fra Passagerpulsen er heller ikke tilfreds:

- Som passager har man en rimelig forventning om, at når man indløser en billet, får man også den vare, man har betalt for. Når den kontrakt bliver brudt, og man ikke bliver informeret eller kompenseret, stiger utilfredsheden, siger hun til Jyllands-Posten.

Læs også DSB lover bedre kystbane: Vi ansætter flere mekanikere

DSB erkender utilfredsstillende service

Laura Kirch Kirkegaard mener, at DSB automatisk skal udbetale en kompensation, der står mål med forsinkelsen, og sænke prisen.

Hos DSB erkender Aske Wieth-Knudsen, chef for forretningsudvikling, problemerne.

Læs også DSB skruer op til efteråret: Flere tog skal ud på skinnerne

- Vi lever ikke op til punktligheden på Kystbanen, og toiletternes standard er ikke god nok. Blandt andet derfor har vi et mobilt team, der skal forbedre toiletforhold og døre, siger Aske Wieth-Knudsen, der ikke vil sætte dato på for, hvornår alle problemer er løst.

På Østfyn er der også problemer. Her frygter pendlertalsmand Anne Fiber togets fremtid:

- Når jeg hører de mange forslag om liberalisering af togdriften, ser jeg enden på togdriften for mig,« siger Anne Fiber til Jyllands-Posten.