Endnu en kunstig ø skyder op: 233 boliger i seks etager midt i Nordhavn

Kronløbsøen bliver navnet på den kunstige ø med boliger i Københavns Nordhavn mellem Sundmolen og Århusgadekvarteret.

2020’erne bliver i sandhed øernes årti. Lynetteholmen ved Refshaleøen, Holmene ved Avedøre og Engholmene ved Vesterbro er bare tre eksempler på kunstige øer, der skyder op i København for at dæmme op for den mangel på boliger, hovedstaden oplever.

Og nu kommer endnu en milliarddyr bolig-ø til.

Kronløbsøen bliver navnet på den nye ø, der skal huse 233 boliger i et byggeri på seks etager med et areal på 63.000 kvadratmeter lige midt i Indre Nordhavn.

Det oplyser selskabet By & Havn i en pressemeddelelse.

Øen etableres i Kronløbsbassinet, der ligger mellem Sundmolen og Århusgadekvarteret i Københavns Nordhavn.

- Kronløbsøen er med til at færdiggøre visionen for Århusgadekvarteret, som en bydel med kanaler og broer. Øen vil danne ramme for både velbeliggende, bæredygtige boliger, et stort parkeringsanlæg og detailhandel, som både beboerne i Århusgadekvarteret og på Sundmolen vil nyde godt af, siger administrerende direktør i By & Havn, Anne Skovbro.

På boligøen bliver der etableret to pladser ned mod vandet, der har fået navnene ’Klinten’ og ’Kysten’.
På boligøen bliver der etableret to pladser ned mod vandet, der har fået navnene ’Klinten’ og ’Kysten’.
Foto: Vilhelm Lauritzen Arkitekter og Cobe

Inspiration fra Møns Klint

Bag det storstilede projekt med en værdi på 1,1 milliarder kroner står By & Havn (50 procent), PensionDanmark (40 procent) og Nordkranen (10 procent) der sammen har stiftet selskabet Kronløbsøen Projekt P/S.

- Vi er glade for at kunne igangsætte de attraktive boliger på en ny ø i Kronløbsbassinet med en helt fantastisk beliggenhed tæt på vand, by og metro. I kraft af beliggenhed, tilgængelighed, kvalitet og bæredygtighedscertificering forventer vi en høj efterspørgsel efter boligerne, så vi sikrer vores medlemmer et godt afkast, siger PensionDanmarks administrerende direktør, Torben Möger Pedersen.

Projektet begyndes til sommer og forventes at stå færdigt i slutningen af 2023. Projektet er tegnet af Vilhelm Lauritzen Arkitekter og Cobe samt tegnestuen Sted, der står for landskabsarkitekturen.

Arkitekternes inspiration stammer fra Møns Klint.

På boligøen bliver der således etableret to pladser ned mod vandet, der har fået navnene ’Klinten’ og ’Kysten’.

Den nye ø bliver forbundet af tre broer og en tunnel.
Den nye ø bliver forbundet af tre broer og en tunnel.
Foto: Vilhelm Lauritzen Arkitekter og Cobe

Parkeringskælder under vandet med 1100 pladser

Byggeriets stueetage skal anvendes til erhverv som enten butikker, cafeer eller restauranter.

Boligerne bliver ejerlejligheder – og sikkert tæskedyre af slagsen - på mellem 50 og 200 kvadratmeter, og de får alle mindst én altan, oplyser By & Havn.

Og selvom det er et officielt mål fra politikerne på Københavns Rådhus så vidt muligt at holde bilismen ude af København, holder det ikke boligudviklerne fra at anlægge en parkeringskælder under vandet på 33.000 kvadratmeter i fire etager med plads til 1100 biler.

Den nye ø bliver forbundet af tre broer og en tunnel. I gamle dage havde man nok kaldt den slags byggerier for en borg med voldgrav og hængebro.

Øen etableres i Kronløbsbassinet, der ligger mellem Sundmolen og Århusgadekvarteret i Københavns Nordhavn.
Øen etableres i Kronløbsbassinet, der ligger mellem Sundmolen og Århusgadekvarteret i Københavns Nordhavn.
Foto: By & Havn

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik