Sådan ser det ud, når de seks broelementer hænger på række over Køge Bugt Motorvejen. Foto: Banedanmark

"En stor milepæl": Seks 150 tons tunge broelementer hænger nu over motorvej

Hvis du undrer dig over, hvorfor seks broelementer hænger over Køge Bugt Motorvejen, så får du svaret her.

Seks broelementer troner lige nu over Danmarks travleste motorvej, mens tusindvis af biler drøner forbi på Køge Bugt Motorvejen nedenunder.

Broelementerne vejer godt 150 tons hver, så det er forståeligt, hvis man bliver lidt nervøs, når man kører under dem.

Det er en stor milepæl, at vi har samlet hele gangbroen færdig

Bjørn Lykke Jensen, projektleder i Banedanmark

Sammen skal broelementerne danne en 225 meter lang gangbro, der sættes op i forbindelse med den nye Køge Nord Station, der bygges i forbindelse med den nye højhastighedsjernbane mellem København og Ringsted.

Gangbroen skal lede passagererne fra S-banen på den sydlige side af Køge Bugt Motorvejen til den nye bane mellem København og Ringsted på den nordlige side af motorvejen. 

Læs også Sort uheld: Langebros lillebror forsinket efter styrt

Sådan ser det ud, når de seks broelementer hænger på række over Køge Bugt Motorvejen. Foto: Banedanmark

Det første broelement blev hejst op i 2017, men nu er alle seks omsider på plads.

- Det er en stor milepæl, at vi har samlet hele gangbroen færdig. Det har været et kompliceret arbejde at hejse broelementer på over 100 tons hen over Danmarks mest travle motorvej, men montagen af de sidste elementer er gået helt efter planen, siger Bjørn Lykke Jensen, projektleder i Banedanmark.

Se timelapse af, at de sidste tre broelementer hænges op her:

01:07 Luk video

Ikke færdig endnu

Men som du måske kan se, er gangbroen ikke helt færdig endnu. Broelementerne er nemlig endnu ikke sat sammen. 

- Nu har vi selve skallen på plads til den nye gangbro, og der forestår nu et større arbejde med at svejse elementerne sammen og lukke hullerne i skallen ved samlingerne, siger han. 

Læs også Kom med på turen: Danmarks længste indendørs bro åbnet i lufthavnen

Derefter skal der monteres glasfacader på ydersiden og sættes trapper og etableres elevatorer. Derefter indretter man gangbroen med bænke og belysning.

Bromontagen finder sted på strækningen mellem frakørsel (31a) Solrød S og (32) Køge på Køge Bugt Motorvejen. 

I forbindelse med arbejdet har flere spor været lukkede for trafik, mens hastigheden i de åbne spor har været sænket til 50 kilometer i timen.

Stationen og gangbroen forventes at være færdig i maj 2019 sammen med højhastighedsbanen.

Sådan skal den se ud, når den er færdig:

Projekteringsskitse af den nye Køge Nord Station, når den engang står færdig. Foto: COBE & DISSING+WEITLING

KØGE NORD STATION

  • Køge Nord Station bliver en ny station i området omkring Ølsemagle.
 
  • Stationen omfatter en 225 meter lang gangbro med rulletrapper, trapper og elevatorer samt perroner på fjernbane og S-bane. Dertil bygges et stort parkeringsanlæg ved stationen.
 
  • Gangbroen består af i alt seks stålelementer, som i gennemsnit er 10 meter brede, 30-40 meter lange og måler knap 3 meter i højden.
 
  • Stationen er designet af COBE og Dissing+Weitling i samarbejde med COWI, og hovedentreprenør er Bladt Industriens A/S.
 
  • Byggeriet blev påbegyndt i juli 2016 og stationen forventes at stå klar i forbindelse med åbningen af Den nye bane København-Ringsted i sommeren 2019.