Foto: Torkil Adsersen / Ritzau Scanpix

Én kilometer på syv minutter: Så tæt er biltrængslen i København

Mens trafikken allerede nu snegler sig gennem de mest trafikerede strækninger, kan bilisterneg se frem til endnu tættere trafik frem mod 2030.

På landets mest trængselsramte strækning snegler trafikken sig så langsomt af sted, at bilisterne og fodgængere bevæger sig stort set lige hurtigt.

Det afslører en ny opgørelse fra Vejdirektoratet, som Ingeniøren beskriver.

Opgørelsen viser, hvor mange minutter det tager en bilist at køre én kilometer i myldretiden på de hårdest ramte strækninger i landets fem største kommuner. 

Læs også Frank Jensen vil forbyde nye dieselbiler i København

Størst trængsel i København

Værst står det til i København, hvor rejsetiden for en kilometer på HC Andersens Boulevard er oppe på 7,1 minutter. Det kan omsættes til en kørehastighed på bare 8 km/t.

Lidt hurtigere går det i nordjyske Aalborg, hvor rejsetiden for en kilometer på Vesterbrogade ligger på 5,3 minutter, skarpt forfulgt af Aarhus og Odense, hvor rejsetiden på de mest trafikerede strækninger ligger på henholdsvis 5 og 4,7 minutter pr. km.

I Esbjerg kan én kilometer tilbagelægges mere end dobbelt så hurtigt som i København, nærmere bestemt 3,1 minutter på Strandby Kirkevej i myldretiden. Det giver dog stadig kun en kørehastighed på 20 km/t, svarende til almindeligt cykeltempo.

Vejdirektoratet indsamler løbende oplysninger om bilernes hastighed på det danske vejnet på baggrund af GPS-målinger, som indeholder data om klokkeslæt og køretøjets position, hastighed og retning med intervaller på 15 sekunder eller hyppigere. 

Læs også Ny parkeringszone i København virker bedre end forventet

Vejdirektoratet har ikke tidligere er lavet tilsvarende trængselsmålinger. Men afdelingsleder for transportanalyse, Andreas Egense, fortæller, at tallene er udtryk for en generel stigning i biltrafikken på landsplan.

- Vi har ikke regnet specifikt på, om der er sket en udvikling i trængslen på de pågældende strækninger. Men vi ved, at trafikken på landsplan er steget med 13 procent siden 2010, siger han til Ingniøren.

Og Vejdirektoratet forventer, at trængslen i de danske byer vil stige i de kommende år.

Prognose: Mere trængsel i fremtiden

Antallet af såkaldte køretøjs-kilometer ventes at stige med omkring syv procent på det samlede danske vejnet i perioden 2016 til 2020, baseret på den seneste version af Landstrafikmodellen.

Stigningen ventes også at fortsætte i det kommende årti, så i hele perioden mellem 2016 til 2030 vil der ske en vækst i kørte kilometer på 16 procent. 

Læs også Hvad er det, der er turkis og 18 meter langt?

- Vi kommer til at få mere trafik. Og vores prognoser viser, at der også kommer til at være mere trængsel i byerne, end der er i dag, siger Andreas Egense.

- Der kan selvfølgelig blive gennemført tiltag, der løsner op for trængsel, for eksempel ved at føje flere spor til vejene. Men med de tiltag, der i øjeblikket er besluttet og finansieret, vil trængslen stige fremover, fortsætter han.

Det er Folketingets transportudvalg, der har bedt transportminister Ole Birk Olesen, LA, om at få udarbejdet en opgørelse over rejsetiden for bilister i myldretiden.

Folketingets transportudvalg havde egentlig bedt om at få oplyst, hvor mange minutter det tager en bilist at køre en kilometer i myldretiden i alle landets kommuner, men det vil ifølge transportministeren kræve et stort tidsforbrug i Vejdirektoratet, som forventer at kunne levere en samlet oversigt over udvalgte vejstrækninger i landets kommuner i slutningen af januar. 

Læs også Københavns Politi etablerer ny terrorsikring i København