EM 2020 i København: Oplagt mulighed for at vise os frem

København er udvalgt som en af de 12 europæiske storbyer, der skal afholde EM i fodbold i 2020. Og det kan give meget mere end glade fodboldfans.

EM-slutrunden afholdes blandt andet i Telia Parken i København fra 12. juni til 12. juli 2020. Foto: Martin Sylvest - Ritzau Scanpix

I dag samledes store dele af spidserne i dansk erhvervsliv til et møde hos DBU i Brøndby for at vende blikket mod en af de helt store kommende fodboldbegivenheder.

I 2020 afholder UEFA nemlig en helt ekstraordinær EM-slutrunde i forbindelse med 60-året for turneringen. 

I stedet for at afholde turneringen i et land, så skal kampene spilles i 12 særligt udvalgte storbyer, hvor København, som den eneste by i Norden, er én af dem. 

Læs også Fodboldforbund inspicerer Parken inden EM-slutrunde

Det betyder, at danskerne for første gang nogensinde kan opleve EM i fodbold på hjemmebane i Parken. 

Og udover at det i sig selv er en kæmpe ting for de mange fodboldfans, er det desuden en oplagt mulighed for at vise os lidt frem for verden.  

01:07

Kort nyt.

Luk video

Ved at fremhæve Danmark frem som et attraktivt sted, åbner det nemlig nye veje for alt lige fra industri til byliv og design, mener Nikolaj Lubanski, Director of Talent Attraction i Copenhagen Capacity. 

- Man skal jo ikke glemme alle tilskuerne, der kommer til kampene. Hvis vi har et stadion med 40.000, så er det jo minimum halvdelen af dem, der typisk vil være udlændinge som har et arbejdsliv til dagligt. De relationer og de forbindelser, der kan blive skabt der i gennem, det er en fantastisk mulighed, siger han til TV 2 Lorry. 

Læs også OVERBLIK: Disse mega-events er på vej til København

Høje forventninger efter succes-event 

Når man ser på de arrangementer der tidligere er afholdt i København, så er det ifølge Nikolaj Lubanski tydeligt at se, at store events har stort potentiale. 

I november 2017 blev der afholdt BLAST Pro Series i Royal Arena, der også bliver kaldt e-sportens formel 1, hvilket ifølge ham blev et helt konkret eksempel på, hvad det kan medføre, når man pludselig får opmærksomhed fra 30 millioner mennesker.  

- Vi kørte en talent tiltrækningskampagne rettet mod IT-specialister fra rundt omkring i verden, hvor vi brugte CounterStrike-eventet i Royal Arena som et udstillingsvindue til at vise, hvad den danske IT- og Techindustri kan. Det var en måde at trække folk til fra udlandet, hvor der faktisk efterfølgende landede 31 specialister i job i København, fortæller han til TV 2 Lorry. 

Danmark har i alt vundet værtskabet for 4 kampe under UEFA EURO 2020, og det hele foregår fra den 12. juni - 12. juli i Telia Parken i København. 



Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik