Elselskab fastholder stor regning.

Jens Hørdam har gennem 32 år haft et stabilt el-forbrug, men i 2006 var det pludselig fem gange så stort - uden ændringer i adfærd. SEAS-NVE holder alligevel på, at han skal betale en ekstraregning på 41.000 kroner, skriver DAGBLADET Køge.

Man kan ikke stole på sin el-måler eller møde forståelse fra
sit elselskab, hvis noget går galt. Det har Jens Hørdam fra
Solrød måttet konstatere. Efter 32 år med et stabilt elforbrug
på mellem 5000 og 7000 KW, var forbruget i 2006 pludselig steget
til 30.790 KW. Det finder han ud af, da han får sin el-regning
fra SEAS-NVE, der lyder på 41.000 kroner ekstra oven i de
normale cirka 10.000 kroner.

- Det er jo grotesk. Det kan slet ikke lade sig gøre, at jeg
skulle bruge så meget strøm, siger Jens Hørdam, der ikke har
ændret sin adfærd, ikke har el-varme og har A-mærkede hårde
hvidevarer. Derfor forstår han ingenting.

Hans el-måler blev tjekket for fejl, og der var én, men den
ville have forårsaget, at hans el-forbrug var steget endnu mere.
Derfor afviste man, at det havde betydning.- Hvis der havde
været andre fejl på el-måleren, var den alligevel også gået i
stykker, da montøren smed rundt med den til trods for, at jeg
bad om, at den skulle behandles som vigtigt bevismateriale,
siger Jens Hørdam.

Ankestyrelsen har også været inde over sagen, men blot givet
SEAS-NVEs medhold i, at elmåleren er blevet tjekket korrekt.
Siden den afgørelse for et år siden har Jens Hørdam ikke hørt
fra selskabet, før der for nylig kom en ny regning på de 41.000
kroner plus bøder og renter.

I protest har han betalt regningen,
men han undrer sig over den manglende respons fra SEAS-NVE. Han
håber nu, at bestyrelsen vil tage stilling til hans sag, så han
kan får sine penge tilbage.

Men ifølge net- og entreprisedirektør ved SEAS-NVE, Peter
Iversen, er det næppe sandsynligt.
- Vi kan jo ikke vide, hvordan kundernes forbrug er. Er der
kunder, der klager over noget usædvanligt, tjekker vi deres
måler, og det har vi også gjort i dette tilfælde.

Der var ingen
fejl, og det har Ankestyrelsen også givet os ret i, siger
direktøren og slår fast, at han stoler på, at hans montører har
behandlet måleren korrekt. Han forstår dog godt, at Jens Hørdam
undrer sig over sit forbrug.

- Men der er som oftest en forklaring. En fejl i kundens
el-installation eller en varmekanon, som kunden har glemt at
have brugt, siger Peter Iversen.

Det afviser Jens Hørdam blankt og overvejer at tage sagen i
retten, hvis bestyrelsen ikke forbarmer sig.