Elektroniske lystavler fjernes - FDM ryster på hovedet

Forenede Danske Motorejer mener ikke, at de elektroniske lystavler bør fjernes fra motorvejene. De undrer sig over, at politikerne ikke forlænger ordningen.

Bekymrende og forundrende. Sådan beskriver FDM helt kort den virkelighed, som nu får Vejdirektoratet til at slukke for de elektroniske trafiktavler og pille dem ned de fleste steder i hovedstadsområdet.

quote De har rigtig stor betydning for trafikafviklingen i Hovedstaden, de har positiv effekt på trængslen, men i høj grad også trafiksikkerheden.

Dennis Lange, Juridisk Konsulent, FDM

Lystavlerne har været financieret af en midlertidig pulje, som nu er udløbet - og midlerne er ikke blevet forlænget af politikerne på Christiansborg. Derfor bliver skiltene fjernet, og det vækker forargelse fra trafikanterne.

- De har rigtig stor betydning for trafikafviklingen i Hovedstaden, de har positiv effekt på trængslen, men i høj grad også trafiksikkerheden. Derfor er det både en ærgerlig og forundrende beslutning, at man vil stoppe med at have tavlerne, siger Dennis Lange, der er juridisk konsulent hos FDM.

Allerede fra i morgen af vil Vejdirektoratet slukke for lystavlerne, der både har informeret trafikanterne om hastighed, forventede rejsetider og særlige hændelser som uheld på vejnettet længere fremme.

- For et par år siden undersøgte Vejdirektoratet betydningen og effekten af tavlerne på motorring 3, og konklusionen var klar: Når tavlerne er tændt, bliver trængslen nedbragt, og kø-perioderne i myldretiden blev nedbragt, siger Dennis Lange.

Han henviser samtidig til, at man heller ikke længere kan informere om udrykningskøretøjer på tavlerne, som dermed kan risikere ikke at kunne komme ligeså hurtigt frem i myldretiden - på især Motorring 3, der blandt andet går til Herlev Hospital.

quote Vores viden fra forsøget viste, at myldretiden blev længere - så det får helt klart nogle konsekvenser for trafikafviklingen.

Dennis Lange, Områdechef for Trafikledelse, Vejdirektoratet

Hos Vejdirektoratet er man også bekymret, men vil fortsat informere trafikanterne om pludselige ændringer over trafikradio og de sociale medier. Men områdechef for Trafikledelse i Vejdirektoratet,  Charlotte Vithen, er enig i, at det kan få konsekvenser at fjerne lystavlerne:

- Vores viden fra forsøget viste, at myldretiden blev længere - så det får helt klart nogle konsekvenser for trafikafviklingen. Tavlerne havde en positiv virkning for rejsetiden og gjorde afviklingen mere effektiv, siger hun.

Vejdirektoratet forventer, at det nemt kan koste 10 millioner kroner at få fjernet de elektroniske skilte og opsat "nye" manuelle skilte - til sammenligning ligger prisen for den årlige drift af de elektroniske tavler ligger på ca. 30 millioner kroner. 

Derfor er opfordringen også helt klar og tydelig fra FDM til Christiansborg.

- Vi har regnet på tallene, og alene på Motorring 3 vil tidstabet koste privatbilismen noget i omegnen af 30 millioner kroner.  Samme beløb som politikerne ikke kan finde til at drive systemet videre, siger  Dennis Lange.

- Vi synes, det er forunderligt, at man ikke kan finde de penge. Især, når man sammenligner med, at de danske billister årligt lægger 50 milliarder kroner i skatter og afgiter. I den sammenhæng er 30 millioner relativt få penge, siger han til TV 2 Lorry.

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik