Ekstremt lange ventetider rammer forbrugere

"Ny ovn? Okay, vi kommer klokken 9-16". Det er efterhånden blevet almindeligt, at der ikke angives noget fast tidspunkt, når man skal have leveret alt fra hårde hvidevarer, pakker eller have besøg af en håndværker. Det skriver Avisen.dk.

Til gengæld er der fra håndværkere og leverandøres side oftest et krav om at man skal være hjemme.

Men det at man skal være hjemme en hel arbejdsdag, skaber problemer for mere end seks ud af ti.

Det viser i en måling blandt 955 danskere, som analysebureauet Wilke har lavet for Avisen.dk.

Hos Forbrugerrådet Tænk kender man alt til problemet.

"Det er et generelt problem, at mange brancher har de her brede tidspunkter. Det stiller forbrugerne i en dårlig position," siger Martin Salamon, cheføkonom hos Forbrugerrådet Tænk til Avisen.dk.

Særligt håndværkere kan være slemme til at lænke folk til hjemmet med brede mødetidspunkter. Men det kan der være gode grunde til.

"Hvis der springer et vandrør, må man jo tage af sted akut. Hverdagen kan være vanskelig at planlægge for nogle typer af håndværkere," siger Ane Buch, administrerende direktør i

Håndværksrådet, en erhvervsorganisation der repræsenterer knap 20.000 virksomheder til Avisne.dk.

En anden presset branche er levering af pakker.

Her stiller mange selskaber nu pakken udenfor døren eller afleverer den til naboen.

"Men det er alt for usikkert. Der er store mangler i forbrugerbeskyttelsen," siger Martin Salamon fra Forbrugerrådet Tænk til Avisen.dk.

I pakke-branchen anerkender man problemet.

"Det er ingen hemmelighed, at det er en udfordring. For hvis jeg spørger mig selv, hvad jeg laver mellem 8-17, er jeg på arbejde," siger Peter Stokholm til Avisen.dk. Han er operational program manager hos DHL Express Denmark, der bringer pakker ud.