02:13

I dag var der konference i Lyngby om en fremtid med selvkørende biler. Vi benyttede lejligheden til at få en tur i én af slagsen.

Ekspert: Selvkørende biler vil forandre vores hverdag

I dag var der en stor konference om selvkørende biler, og producenterne er allerede langt med teknologien til fremtidens transport.

De er en del af fremtiden - de selvkørende biler - hvor vi kan læne os tilbage og sove eller arbejde, mens bilen på egen hånd får os frem til destinationen. 

I dag blev der afholdt en stor konference om fremtidens transport hos Cowi i Lyngby. På Nohr-Cons konference Autodrive 2017 diskuterede landets førende eksperter fordele og ulemper ved den teknologiske udvikling. 

Vores forventning er, at inden vi ser hele bilparken udskiftet med selvkørende biler, så er vi nok ude i størrelsesordenen 2055

Andreas Egense afdelingsleder i Vejdirektoratets analyseenhed

Men selvom producenterne er langt med udviklingen af teknologien til fremtidens biler, så går der mange år, inden de bliver dominerende i gadebilledet. 

Mere bekvemt

- Vores forventning er, at inden vi ser hele bilparken udskiftet med selvkørende biler, så er vi nok ude i størrelsesordenen 2055, siger Andreas Egense afdelingsleder i Vejdirektoratets analyseenhed, der i dag holdt oplæg til konferencen.

Cowi skal være med til at bygge noget af den infrastruktur, der i fremtiden skal bære den trafik, der kører rundt i Danmark. Her mener de, at den førerløse bil kommer til at ændre vores hverdag. 

- For bilister bliver det meget mere bekvemt, man kommer til at kunne slippe rattet og bruge tiden på noget andet, når man sidder inde i bilen. Så tiden blive på en måde mere vores egen, når vi er bilister, siger Michael Knørr Skov, afdelingschef forTrafik og Planlægning, Cowi. 

Læs også Ny teknologi til turister i København

Den kollektive trafik er også fremtid

Men selvom det bliver en fremtid med selvkørende biler, så er der stadig en fremtid for den kollektive trafik, mener Cowis Michael Knørr Skov.

- Den kollektive trafik kommer til at spille en rigtig stor rolle også fremover, for vi har simpelthen ikke plads på vores veje til, at alle mennesker i Danmark kan nøjes med at lade sig transportere rundt i biler. Vi har virkelig stadig brug for, at der kører skinnebåret kollektiv trafik, altså vores togløsninger, og vi har også brug for højklasse bustrafik rundt omkring, siger afdelingschefen forTrafik og Planlægning.

Hos Vejdirektoratet forventer de, at de selvkørende biler vil gøre det mere attraktivt at køre bil fremover, og at der kommer endnu flere biler på vejene, end der er i dag. 

- Vi har prøvet at regne på det, og vores bud er, at jo, selvkørende biler er gode, og de kommer til at øge mobiliteten, men de kommer ikke nødvendigvis til at løse trængselsproblemerne i København eller andre steder, siger Andreas Egense.

Det er ikke inde i byerne, vi i første omgang kommer til at benytte de selvkørende biler, vurderer han. 

- Selvkørende biler vil i første omgang være noget vi ser på vores motorveje, og det handler simpelthen om, at der er det trafikale miljø meget simplere. Der har vi ikke krydsende trafik, vi har ikke mærkelig skiltning og striber, vi har ikke cykler og fodgængere, der komplicerer trafikbilledet, forklarer Andreas Egense, afdelingsleder i Vejdirektoratets analyseenhed. 

Læs også Smart opfindelse: Indsamlet plast bliver til plastcontainere