Eks-festivalboss langer ud efter ’badegæster’: Det er en skam

Foto: Kaspar Wenstrup, Scanpix

Roskilde Festival er noget, man er til hele ugen, mener den tidligere leder af festivalen. Festivalen solgte i år 20.000 endagsbilletter.

Hver femte af de 100.000 billetter, der sælges til Roskilde Festival, er endagsbilletter. Og selv om partoutbilletterne typisk er først udsolgt, er det også populært at deltage i løjerne en enkelt dag.

Men det er ikke noget der huer den tidligere leder af Roskilde Festival, Leif Skov, fortæller han i et interview med Ekstra Bladet søndag.

Jeg synes, det er ufestival-agtigt, når der kommer 10.000 badegæster med endagsbillet og campingstole en halv time før koncerten for at høre et enkelt topnavn

Leif Skov, tidligere leder, Roskilde Festival

- Det er ikke optimalt

- Jeg synes, det er ufestival-agtigt, når der kommer 10.000 badegæster med endagsbillet og campingstole en halv time før koncerten for at høre et enkelt topnavn, hvorefter de forsvinder igen. De interesserer sig for ét navn, men synes ligeglade med festivalens univers og atmosfære, lyder bredsiden til de 20.000 gæster, der i år har købt endagsbilletter.

Han ærgrer sig over, at det er nødvendigt for arrangørerne at sælge billetter til enkelte dage.

- Det er ikke optimalt – hverken for dem eller for de ’rigtige’ festivalgæster. Det er en skam, at festivalerne af kommercielle hensyn ser sig nødt til at sælge endagsbilletter, siger han.

Festival: Det er passende

Roskilde Festivals pressekontor oplyser til TV 2 Lorry, at endags-gæsterne kun udgør 6,25 procent af gæsterne på en given dag - fordi der blot sælges 5.000 endagsbilletter om dagen - mens der er 80.000 partout-gæster på pladsen.

- Det er ikke alle, der kan nå en fuld festival. Det er en fin mulighed for at man kan komme afsted en dag. Roskilde Festival er selvfølgelig opmærksom på, at for mange endagsbilletter ville kunne ændre stemningen på festivalen. Det er ikke vores vurdering, at det er tilfældet med det nuværende niveau, lyder presseafdelingens kommentar.