Efterlysning: 280 medarbejdere mangler til ny metrolinje

Den nye metrostrækning i hovedstaden åbner først i sommeren 2019, men allerede nu ledes der med lys og lygte efter ekstra hænder til Cityringen.

Nu efterlyser driftselskabet Metro Service hundredevis af stewarder, teknikere og trafikledere til at styre den nye Cityring. Billedet her er fra metrostationen på Kongens Nytorv. Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen - Ritzau Scanpix

Nu er der ikke længe til, at den nye metrostrækning i Hovedstaden åbner. 

Det er i sommeren 2019, at Cityringen åbner med 17 nye stationer i København og på Frederiksberg. 

Men på trods af, at der er mere end et halvt år til at de første toge ruller afsted, så er det altså ikke for tidligt for driftsselskabet at efterlyse det nye store hold af medarbejdere. 

- Det er altså lige før. Til næste sommer forventer vi at have en Metro Cityring - og til den tid, vil vi simpelthen være klar med nogle dygtige og veluddannede medarbejdere, fortæller Thuri Didriksen, der er HR og Kommunikationsdirektør hos Metro Service. 

00:31 Luk video

Læs også Vil du dele bøder ud i Metroen? Stor ansættelsesrunde før ny Cityringen

Søges: stewarder, teknikere og skarpe trafikledere 

Metro Service efterlyser mere end 200 nye medarbejdere, til den nye metro. 

Ud af dem mangler de primært stewarder, som står for kundeservice i togene, teknikere, der sørger for, at metroen er godt vedligeholdt og skarpe trafikledere til kontrolrummet, der kan sikre, at trafikken kører, som den skal. 

Og ifølge driftselskabet, er sidstnævnte altafgørende for, at metroen får så minimale forsinkelser som overhovedet muligt. 

- Der er høje forventninger hos vores kunder, fordi vi har en høj regularitet, og folk forventer, at når de kommer ned på perronen, så er der et tog. Og det ønsker vi også, at kunne levere, når Cityringen åbner, understreger HR og Kommunikationsdirektøren fra Metro Service. 

Læs også Ny metro åbner snart - men Nørrebro Station slår fortsat revner

De nye stewarder ansættes i hold, hvorefter driftsselskabet tilbyder en tre-måneders uddannelse. Til at vedligeholde teknikken i de nye toge, søger Metro Service alt lige fra kølemontører til automekanikere.

De skarpe hjerner i kontrolrummet, behøver ingen særlig baggrund, men vil blive testet undervejs for at sikre, at  de kan agere hurtigt, hvis der pludselig sker noget. 

Driftsselskabet Metro Service håber på, at virka en tredjedel af medarbejderne vil være folk, der kommer med erfaringer fra den allerede eksisterende metro. 

 


Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret