Foto: TV 2 Lorry

Efter tvang: Nu kommer der flere taxier i gaderne

Taxinævnet i Region Hovedstaden vil nu tvinge flere taxaer ud i gaderne i København.

Da kørselstjenesten Uber i foråret forsvandt fra de københavnske gader, skabte det et taxi-vakuum. Flere i og omkring taxibranchen har efterfølgende efterspurgt flere taxier, særligt i myldretiden. 

Læs også Taxi-mangel får desperate hoteller til selv at sørge for transport

Nu kommer Taxinævnet med en løsning, som skal skabe flere taxier i gaderne.

- Taxinævnet har indhentet oplysninger hos bestillingskontorerne, der viser, at der er plads til forbedring ift. at udnytte de eksisterende vogne. I myldretiderne står alt for mange taxier hjemme i garagen i stedet for at være på gaden og betjene kunderne, siger Taxinævnets formand Jesper Würtzen. 

Det er positivt, at Taxinævnet har lyttet til kritikken fra os og vores medlemmer. Den nuværende situation er helt uholdbar, og den skader os som turistdestination.

Kirsten Munch, politisk direktør i HORESTA

Derfor har Taxinævnet nu pålagt bestillingskontorerne at effektuere en vagtordning, hvor mindst 85 pct. af vognene skal være på gaden i spidsbelastningsperioderne, bl.a. i myldretiden, fredag - og lørdag nat samt nytårsaften/-nat. Taxinævnet har samtidig indskærpet overfor bestillingskontorerne, at kørepligten skal overholdes.

Initiativet modtages med stor tilfredshed af HORESTA, organisationen bag hotel- og restaurationsbranchen.

- Det er positivt, at Taxinævnet har lyttet til kritikken fra os og vores medlemmer. Den nuværende situation er helt uholdbar, og den skader os som turistdestination”, siger Kirsten Munch, der er politisk direktør i HORESTA til TV 2 Lorry. 

Læs også Ingen taxi ville køre med blinde Lene: Så kom Oliver på sin cykel

HORESTA så helst, at nævnet udstedte nogle flere taxibevillinger. 

Men Taxinævnet har meddelt, at det ikke er muligt at udstede nye bevillinger på de små tre måneder, der er tilbage, inden den nye taxalovgivning træder i kraft fra nytår. Det skyldes, at der er en fast sagsbehandlingstid, som er svært at forkorte.

- Vi må erkende, at Taxinævnets løsning med en vagtordning er den bedste løsning lige nu. Vi havde meget gerne set nogle flere bevillinger, men det er ikke realistisk”, siger Kirsten Munch, der kritiserer, at Taxinævnet ikke satte gang i udstedelse af flere bevillinger for flere måneder siden.

- Uber forsvandt fra byen i foråret. Allerede dengang kunne man forudse, at det ville give problemer med kapaciteten. Derfor burde Taxinævnet have sat gang i processen allerede dengang”, siger Kirsten Munch.

Taxinævnet forventer, at der i starten af det nye år vil blive udstedt i første omgang 125 nye tilladelser fra Trafik-, Bygge og Boligstyrelsen. Men såvel HORESTA som Taxinævnet opfordrer til, at dette antal forhøjes.

Den nye taxalov er endnu ikke vedtaget i Folketinget, men den forventes at træde i kraft fra nytår.

Læs også Uber-direktør: Spørgsmål om tid før vi kører i Danmark igen