Efter samråd om S-togsændring: Vi forventer, at ministeren retter ind

Transportministeren har været i samråd, og nu forventer Socialdemokratiet, at han sikrer, at ændringer i DSB's køreplan for S-togene bliver tilbagerullet.

Onsdag morgen har transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) været i samråd om DSB's nye køreplan, der trådte i kraft den 10. december.

Den nye køreplan betyder, at S-toglinjerne E og Bx ikke længere stopper på stationerne Friheden, Hvidovre, Rødovre og Brøndbyøster.

Ændringer, som Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti længe har været højlydt modstandere af, og det er et synspunkt, som nu også Enhedslisten, Alternativet, De Radikale og SF bakker op om. Der er dermed et politisk flertal mod DSB's beslutning.

Socialdemokratiets Morten Bødskov havde derfor indkaldt ministeren til et samråd onsdag, hvor han opfordrede ministeren, som øverste ansvarlige for DSB, til at rette ind.

- Ministeren fik meget klar besked fra et flertal i Folketinget, der mener, at det, som DSB og ministeren gør her, ikke er i orden. Det er en meget voldsom forringelse af s-togstrafikken på den københavnske vestegn. Derfor var beskeden også klar: Det her skal ændres. Vi går ud fra, at de forringelser, der er blevet lavet, bliver droppet, siger han onsdag efter samrådet.

Transportministeren vil overlade ændringer til DSB

Efter samrådet skriver transportministeren dog i en mail til TV 2 Lorry, at han vil lade det være op til DSB at genoverveje eventuelle ændringer:

- DSB har ifølge deres kontrakt med staten, som blev indgået under den daværende S og RV-regering, frihedsgrader til at tilrettelægge køreplanerne, så de kommer flest mulige passagerer til gavn. DSB’s ændringer i køreplanen for S-banen begrundes netop med, at de vurderer, at det vil styrke den kollektive trafik som helhed med kortere rejsetider for flere passagerer og mere robusthed i køreplanen.

- Jeg forventer, at DSB løbende evaluerer køreplanen på S-banen og genovervejer køreplanlægningen, hvis det viser sig, at der ikke er de ventede gevinster ved ændringen, eller der opstår muligheder for flere standsninger, uden at det påvirker robustheden i køreplanen, skriver han fortsat.

Men Morten Bødskov giver ikke op. Han forventer alligevel, at ministeren, som øverste ansvarlige for DSB, vil sikre, at ændringerne bliver tilbagrullet:

- Nu er der et markant flertal, der siger til DSB og ministeren, at deres ændringer har været forkerte, og vi går derfor ud fra, at de nu retter ind. Vi kommer selvfølgelig til at følge sagen meget nøje. Når en minister har et flertal imod sig i Folketinget, gør han klogt i at rette ind hurtigst muligt, så det går vi ud fra, at han gør.

Morten Bødskov fremhæver, at Vestegnen i øjeblikket er i stor vækst. Omkring de pågældende stationer skyder nye boligområder og erhvervsområder op, tusindvis af nye indbyggere flytter til, og mange er derfor afhængige af S-tog til og fra arbejde, uddannelse eller fritid.

Som eksempler nævner han blandt andet IrmaByen i Rødovre og Hvidovre Hospital, der nu har karakter af at være et såkaldt supersygehus med tusindvis af besøgende hver dag.

Derfor er der fortsat behov for, at S-toget stopper på stationerne Friheden, Hvidovre, Rødovre og Brøndbyøster, mener han.

Kort nyt.

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik