Efter lang kamp mod forsinkede tog har pendler-profil fået nok og købt en bil

Den afgående talsmand for pendlerne på Kystbanen har droppet toget og købt en bil. Han tror Kystbanen kommer til at køre ustabilt mange år endnu.

Kystbanependlernes formand har købt en bil. Foto: Niels Knuth - TV 2 Lorry

Efter 11 år som talsmand for pendlerne på Kystbanen har Michel Randropp opgivet toget og købt en bil. Vi kørte med ham i bilen den sidste dag, han var formand, og arrangerede at to politikere kom med.

Michael Randropp forklarer, at han har købt bilen, fordi politikerne ikke har holdt deres løfter om bedre vilkår til Kystbanen.

- Der er bare ikke nogen, der gør noget, og når ikke de gør noget, så må man jo kaste håndklædet i ringen til sidst, siger Michael Randropp til TV 2 Lorry.

Michael Randropp er skuffet over politikerne. Foto: Niels Knuth - TV 2 Lorry

Sparer tid

Michael Randropp oplever, at han har mere tid til sig selv, efter at han er begyndt at tage bilen på arbejde.

- Uden forsinkelser har jeg cirka 25 minutter mere fritid per dag, siger Michael Randropp til TV 2 Lorry.

På Kystbanen er den såkaldte kundepunktlighed på 78 procent. Til sammenligning er punktligheden på S-tog næsten altid over 90 procent ofte over 95 procent. De mange forsinkelser og aflysninger på Kystbanen betyder, at turen fra hjemmet i Humlebæk ind til København, i gennemsnit bliver endnu længere.

- Jeg vil i gennemsnit tro, at jeg sparer omkring 40 minutter, Michael Randropp til TV 2 Lorry.

Michael Randropp kommer meget hurtigere på arbejde, efter han har droppet Kysbanen. Foto: Niels Knuth - TV 2 Lorry

Den første politiker i bilen er Enhedslistens Søren Søndergaard, som er valgt i Københavns Omegns Storkeds, hvor kystbanen kører. Han håber, at der fremover kommer mere fokus på at forbedre den kollektive trafik.

- Det, man kan håbe, er at den klimadebat, vi har fået, bidrager til en øget forståelse, siger Søren Søndergaard.

Første politiker i bilen er Enhedslistens Søren Søndergaard. Foto: Niels Knuth - TV 2 Lorry

Otte ministre - ingen resultater

Michael Randrup, peger på gentagne prisstigninger og urealistisk planlægning der giver forsinkelser, som et par af de udfordringer, der har gjort, at han ikke længere orker at kæmpe for en bedre kystbane.

- Der har været otte transportministre i den periode, jeg har været talsmand. De siger: Nu gør vi noget!...Så gør de ikke noget alligevel. Det kommer heller ikke til at ske den her gang, siger Michael Randropp.

- Jeg forstår dig godt. Nu har du været talsmand i otte år. Du siger: "Nu har jeg taget min tørn." Men vi bliver nødt til at fortsætte, Søren Søndergaard, Enhedslisten.

Søren Søndergaard håber, at det store fokus på klima, kan styrke den kollektive trafik. Foto: Niels Knuth - TV 2 Lorry

Om havlandet år får Kystbanen en ny køreplan, hvor mange afgange bliver skåret fra 20 til 30 minutters drift. Michael Randropp har mistet tiltroen til, at politikerne vil løse udfordringerne.

- Så begynder rød og blå blok at drille hinanden istedet for at finde løsninger, siger Michael Randropp.

- Det kræver store investeringer. Når vi foreslår det i Enhedslisten, er der ikke opbakning, siger Søren Søndergaard.

Næste gæst i bilen er Hans Andersen fra Venstre. Foto: Niels Knuth - TV 2 Lorry

Næste gæst er Hans Andersen som er valgt i Nordsjælland og medlem af Folketingets transportudvalg. Han er også utilfreds med, at der er langt flere forsinkelser på kystbanen end for eksempel i S-toget.

- Det er helt åbenlyst, at den fungerer ikke godt nok, siger Hans Andersen, Venstre.

Pengene mangler

Men han er ikke enig i, at der er et efterslæb på investeringerne i den kollektive trafik.

- Det var derfor, vi lavede en trafikaftale i foråret, hvor vi sagde, at nu er det vejenes tur til at få penge, siger Hans Andersen, Venstre.

Læs også Transportminister vil undersøge mulighed for S-tog på Kystbanen

Ifølge Michael Randrup er netop manglende penge til kollektiv trafik det helt grundlæggende problem.

- Det er jo derfor, jeg kaster håndklædet i ringen. Nu kan jeg ikke længere bilde mine medlemmer ind, at man vil den kollektive trafik, siger Michael Randropp.

Det bliver værre

Pendlertalsmanden tror, det bliver endnu værre, når det svenske togselskab SJ om to et halvt år skal stå for drift af tog, der kører imellem Københavns Hovedbanegård og Østerport. Strækningen er i forvejen meget belastet, og det vil få konsekvenser for al togtrafik blandt andet Kystbanen.

- Vi får gigantiske problemer, siger Michael Randropp.

Hans Andersen vil have transportministeren til at se på, om han kan droppe aftalen med svenskerne.

- Hvis vi opsagde kontrakten, så kunne vi få færre svenske tog, siger Hans Andersen.

- Vil det sige, at du tror, man vil kunne finde på at rive en kontrakt i stykker, man lige har lavet, siger Michael Randropp.

- Jeg synes da i hvert fald, hele tiden man skal spørge sig selv: Har det nu været smart? Var man klar over konsekvenserne ?, siger Hans Andersen, Venstre.

Men Michael Randrup tror ikke på, at det er realistisk at droppe aftalen med svenske SJ.

- Der er en masse gode initiativer og hensigter. Problemet er bare, at det ikke bliver til noget, siger han.

Hans Andersen og Michael Randropp har hver sin opfattelse af, om det kan lade sig gøre, at droppe aftalen om, at svenske SJ skal stå for tog i København i fremtiden.​​​​ Foto: Niels Knuth - TV 2 Lorry

Hans Andersen påpeger, at der er sat initiativer igang, der på længere sigt kan gøre Kystbanen mere stabil og punktlig. Blandt andet nye tog og signaler men de er først klar om cirka ti år.

- Vi skal have Transportministeren på banen, og bede ham at kigge på, hvordan vi kan gøre driften af Kystbanen endnu bedre , siger Hans Andersen, Venstre.

- Det kommer bare ikke til at ske, og tingene bliver bare værre og værre. Det synes jeg, at man ligeså godt kan vænne sig til, som bruger af Kystbanen, siger Michael Randropp.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik