Efter krydstogtsskandale: Overborgmester vil rense luften

Københavns Kommune greb ikke chancen for et gratis landstrømsanlæg til krydstogtsskibe. Nu vil overborgmester Frank Jensen undersøge alle løsninger.

-Vi skal have fundet holdbare løsninger på krydstogtsforureningen.

Sådan lyder det i dag fra overborgmester Frank Jensen som en del af et udspil med flere punkter, der alle sigter mod at forbedre luftkvaliteten i København.

TV 2 Lorry fortalte mandag, hvordan hovedstaden havde forpasset chancen for at få et landstrømsanlæg leveret kvit og frit fra en jysk virksomhed, der ønskede at etablere anlægget som en slags fuld-skala showroom. København skulle derefter selv etablere systemet - hvilket ville ville have kostet 25-30 millioner - men man sagde aldrig ja tak.

Og da det er en kendt sag, at krydstogtsskibe, der ligger ved kaj, forurener massivt, fordi de med motorkraft og et enormt forbrug af dieselolie selv producerer strøm til passagererne - så vakte det stor forargelse blandt de københavnske politikere, at hovedstaden ikke tog imod det gratis landstrømsanlæg med kyshånd.

Nyt udspil

Den socialdemokratiske overborgmester Frank Jensen har i første omgang ikke haft kommentarer til den besynderlige sag. Men i et nyt udspil om renere luft til hovedstaden går han nu også i krig mod forureningen fra krydstogtsskibe.

quote Krydstogtsturister er velkomnne - luftforurening er ikke

Overborgmester Frank Jensen

- I København skal vi kunne trække vejret frit. Derfor går det selvfølgelig heller ikke, at beboerne på Langelinie må lukke vinduerne til i sommerhalvåret for at undgå sort dieselos i stuen. For det er konsekvensen af, at de store krydstogtskibe fyrer med diesel, når de ligger til havn, og jeg kan godt forstå, at beboerne på Langelinie har mistet tålmodigheden. Krydstogtturister er velkomne i København, men luftforurening er ikke, lyder det fra overborgmesteren som en kommentar til den fempunktsplan, han netop har sendt ud - og som bliver en del af efterårets budgetforhandlinger på rådhuset.

Overborgmesteren tilføjer:

- Derfor har vi brug for én gang for alle at få afdækket, hvad der mest effektivt kan bekæmpe forureningen fra krydstogtskibene: Er det landstrømsanlæg? Er det anlæg til nye, miljøvenlige energikilder, som flydende naturgas (LNG, red.)? Er det skærpede miljøkrav og afgifter til krydstogtskibene? Det vil jeg bestille en afdækning af i de budgetforhandlinger, der begynder på fredag.

- Jeg er klar til at investere i en løsning, der rent faktisk afhjælper problemerne med giftig os fra krydstogtsskibe, men vi ved ikke i dag med sikkerhed, hvad der rent faktisk virker og vil give en mærkbar forbedring blandt andet for beboerne på Langelinie. Det har vi kort og godt brug for at vide, siger Frank Jensen.

Minister ind i sagen

I mellemtiden er sagen om det manglende landstrømsanlæg havnet hos den konservative erhvervsminister Rasmus Jarlov, efter at hans partifælle i Borgerrepræsentationen, Jakob Næsager, har bedt ham kigge på den.

Frank Jensens bud på renere luft. 

Krydstogtsudspillet fra Frank Jensen er et led i en fempunktsplan, der handler om renere luft i hovedstaden. Planens punkter er:
 
  1. Det skal undersøges, om kommunen kan stille krav om el- eller brintkøretøjer til kommunens leverandører af varer og tjenesteydelser
  2. Der skal stilles miljøkrav både til tung trafik og persontrafik på diesel, der skal køre inde i København
  3. Der skal indføres skrotningspræmie for at nedlægge brændeovne – og forbud mod at nyetablere brændeovne i boliger med fjernvarme
  4. Byens forurenende dieselbusser skal udskiftet til el eller brint, så den sidste dieselbus forsvinder i 2025
  5. Mulighederne for at tilbyde rene drivmidler (fx landstrøm) og stille miljøkrav til de mange store krydstogtsskibe, der anløber København, skal kortlægges.   

 

Vi afslører: Københavns Havn har forpasset muligheden for at få et landstrømsanlæg, så de mange krydstogtsskibe kunne få strøm via kabel i stedet for at ose.

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik