Efter hård kritik: Flere sagsbehandlere til færre sager giver flere førtidspensioner

Succes: Som et forsøg har sagsbehandlerne på Jobcenter Lærkevej den seneste tid haft langt færre sager end tidligere. Det har givet mere tid til at hjælpe ordentligt - og flere borgere har fået førtidspension.

Tidligere havde hver enkelt sagsbehandler på jobcenteret på Lærkevej hele 225 sager hver - nu har de kun 50 sager hver.

- Det med at vi nu sidder med færre sager, det giver også en bedre mulighed for, at vi hurtigere kan arbejde os dybere ned i sagen. Vi får sagen afklaret hurtigere end før, og man får brugerne på rette hylde, hvis man kan sige det sådan, siger Cecilie Stæhr Rasmussen, der er sagsbehandler på jobcenteret på Lærkevej.

Langt flere får førtidspension

Tidligere har der været massiv kritik af den måde, som det foregik på Jobcenteret på Lærkevej. Kritikken gik blandt andet på, at sagsbehandlingen var for langsom, at man blev kastet fra kontor til kontor, og at reglerne for førtidspension blev tolket for stramt.

 Men på baggrund af kritikken arbejder de nu efter en ny model. Det betyder, at sagsbehandlerne i dag har bedre tid til den sag, der ligger foran dem – og ikke mindst – de har bedre tid til det menneske,  som sagen handler om.     

- Det her med at have den samme sagsbehandler hver gang, det gør noget. Der er tilliden, og man behøver ikke at fortælle om sin sag om og om igen, siger sagsbehandler Birgit Graack, fra jobcenteret på Lærkevej.

Også tallene for førtidspensioner er anderledes i dag end tidligere. Sidste år lå tallet for førtidspensioner på det her tidspunkt på  301 – nu ligger tallet på 593.

- Det går hurtigere med at få afklaret. Vi får hurtigere sagen gjort klar, så den kan komme med på rehabiliteringsmødet, hvor der så bliver lagt en plan for den enkelte, siger sagsbehandler Birgit Graack.

Færre sygedage blandt sagsbehandlere

Den nye model med færre sager har også haft en god effekt på arbejdsglæden og sygefraværet på Jobcentret på Lærkevej.

- Jeg kan mærke, at jeg ikke er så tidpresset mere, som jeg var før, hvor vi havde kortere tid til samtalerne. Nu kan jeg selv vurdere, hvor lang tid der skal være til samtalen. Så der bliver mere ro på, siger sagsbehandler Cecilie Stæhr Rasmussen til TV2 Lorry.

- Jeg oplever en helt anden glæde hos medarbejderen nu. De kan følge den enkelte hele vejen, og få afklaret til  fleksjob, ressourceforløb og førtidspension, siger Mette Landbo, der er afdelingschef på jobcenteret på Lærkevej.  

- Sygefraværet synes jeg, at jeg konstaterer er faldet – helt bestemt, supplerer Mette Landbo. 

Færre sager pr. sagsbehandler koster millioner

Den ansvarlige borgmester på området, beskæftigelsesborgmester Cecilia Lonning-Skovgaard (V) mener, at modellen med de færre sager er den helt rigtige vej at gå.

- Vores sagsbehandlere havde ansvaret for alt for mange borgere, og det gjorde det svært at nå ned i de enkelte borgeres sager. Det gjorde det også svært, at finde ud af, hvad det var for nogle problemstillinger, der var. Og det gjorde det svært, at finde ud af, hvad der var den rigtige vej frem. Vi håber med den her model at få flere borgere afklaret hurtigere. Uanset om de skal have førtidspension, eller de skal tilbage på arbejdsmarkedet, siger borgmester Cecilia Lonning-Skovgaard.

Den nye model med de færre sager på Jobcenteret på Lærkevej er foreløbig et pilotprojekt.

Men der er sat yderligere 75 millioner af på kommunens budget, så der er råd til at man kan teste videre på modellen i de næste fire år.

Sagsbehandlingen på de københavnske jobcentre har længe været stærkt kritiseret. En sag der fik det hele til at rulle, var da det viste sig, at jobcentret hev borgere ind til lægeundersøgelser i baglokalet.

Se sagen 

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik