Foto: TV 2 Lorry

Efter alvorlig regnefejl : "Bilmængden i byen skal ned"

En alvorlig regnefejl betyder, at Københavns Kommune ikke i de kommende år kan nøjes med at fjerne en udledning på 78.000 ton CO2 årligt fra vejene.

Bilister i Københavns gader kan imødese skrappere restriktioner og skarpere konkurrence om pladsen fra cykler og kollektiv trafik end hidtil planlagt.

Det skriver Politiken torsdag.

En alvorlig regnefejl betyder, at Københavns Kommune ikke i de kommende år kan nøjes med at fjerne en udledning på 78.000 ton CO2 årligt fra vejene som hidtil beregnet, hvis et mål om en CO2-neutral hovedstad i 2025 skal nås. I stedet skal udledningen fra trafikken ned med 136.000 ton om året. Det er 70 procent mere end hidtil planlagt.

Læs også Hold øje med grønt vand i hanen i Brønshøj og Vanløse

Det får byens teknik- og miljøborgmester fra Enhedslisten, Morten Kabell, til at erklære, at ”hvis vi skal finde så mange ton mere, kommer vi ikke uden om, at der skal hårdere midler til”.

Bilmængden i byens gader skal ned, fastslår han. Der skal gøres bedre plads til cykler og kollektiv trafik. En større del af byen skal omfattes af betalingsparkering. I budgetforhandlingerne, som starter i dag på Københavns Rådhus, vil miljøborgmesteren også kræve »en ambitiøs cykelpakke«.

De forkerte tal har kommunen hentet hos Danmarks Tekniske Universitet (DTU), som siden 2009 har publiceret tal for, hvor meget biler generelt udleder pr. kørt kilometer.

Læs også Modkørende trafik på Øresundsbron i aften og i nat

Men det regnestykke har taget udgangspunkt i nye og miljøvenlige biler i stedet for den eksisterende bilpark. Seniorrådgiver Thomas Christian Jensen fra DTU erkender DTU’s medansvar, men forklarer, at fejlen stammer fra en ekstern konsulent, der lavede beregningerne. Han afviser, at man på DTU har røde ører.

- Vores ører er kun svagt rødlige. Vores fejl er blot, at vi ikke har opdaget andres fejl med det samme, siger han til Politiken.

Thomas Christian Jensen understreger, at formålet med tallene oprindelig var at beregne trafikkens miljøomkostninger bredt. DTU var ikke var klar over, at Københavns Kommune byggede sin klimaplan på dem.