Dykkerentusiaster jubler: Københavns nye skibsvrag på plads

00:40

Her kan du se prammen synke.

95 meter fra Nordhavnen er en sjælden mulighed for fritidsdykkere blevet vakt til live.

21 meter langt, syv meter bredt og tre meter højt. Et kunstigt skibsvrag, bygget af en gammel betonpram, er efter lang tids forberedelse endelig kommet på plads i havets dyb – til stor glæde for projektets initiativtager, Johan Wedel Nielsen.

Jeg håber, det kan blive en mulighed for nye dykkere at komme ud på vragdyk på en nemmere måde, end det hidtil har været i Danmark, hvor det kræver både bil og båd.

Johan Wedel Nielsen, initiativtager til det kunstige skibsvrag

- Jeg håber, det kan blive en mulighed for nye dykkere at komme ud på vragdyk på en nemmere måde, end det hidtil har været i Danmark, hvor det kræver både bil og båd, siger Johan Wedel Nielsen.

Dykkerprammen blev i dag sejlet fra Refshaleøen og sænket ned på seks meter dybt vand knap 100 meter ud for Nordhavns moler.

- Det er både en stor lettelse, for vi har brugt en masse tid og arbejde på det, og også en meget stor glæde og spænding. Jeg glæder mig til at komme ned og opleve de forskellige rum, vi har designet, og dykke rundt i det, og glæder mig også til i løbet af de næste år at se, hvordan naturen udvikler sig, lyder det fra den begejstrede initiativtager. 

Læs også Københavnske dykkere får eget skibsvrag i Øresund

Et projekt længe undervejs

Johan Wedel Nielsen er biolog og fritidsdykker, og så har han i to år arbejdet på at få den nye bynære dykkerattraktion til at blive en realitet.

Han havde gået med idéen længe, da han en sen nattetime var inde på Nordea-fondens hjemmeside for at søge om penge til en ny påhængsmotor til dykkerklubben.

Jeg havde egentlig ikke tænkt, at det kunne lade sig gøre, det var mere en drengedrøm, vi gik med, men ja så gik den i opfyldelse. Det er jo fantastisk.

Johan Wedel Nielsen, initiativtager til det kunstige skibsvrag

- Så kunne man så også søge om store projekter til over en million. Og så tænkte jeg, ’Nå, men jeg kan lige prøve.’ Så udfyldte jeg en skabelon på internettet, det tog fem minutter, og så tænkte jeg ikke så meget mere over det, for jeg gik ud fra, jeg ville få afslag, fortæller Johan Wedel Nielsen.

Men et halvt år efter indkaldte Nordea-fonden ham til et møde.

- Så sagde de faktisk, at hvis jeg kunne få tilladelse til det, ville jeg få pengene, siger Johan Wedel Nielsen.

Tilladelserne var svære at få hus, og det tog Johan Wedel Nielsen omkring et år at få enderne til at mødes.

Herefter blev pengene fra Nordea-fonden – en million kroner – endeligt bevilget, og arbejdet med at forvandle den gamle pram til et skibsvrag kunne gå i gang.

- Jeg havde egentlig ikke tænkt, at det kunne lade sig gøre, det var mere en drengedrøm, vi gik med, men ja så gik den i opfyldelse. Det er jo fantastisk, lyder det fra Johan Wedel Nielsen.

Læs også Rekordstor undersøgelse: Sådan står det til i Øresund

Fra pram til skibsvrag

Arbejdet med at ombygge prammen har været omfattende. John Riis, kaptajn i Rederiet Føniks, er tidligere ejer den gamle pram, som er sammensat af to betonpramme, der i sin tid blev brugt ved Langlandsbæltet til at bygge broer. De seneste år har de været brugt som entreprenørpramme til at lave forskellige jobs i Københavns havn.

- Udfordringen ligger i, at den er lige så stærk som en tysk bunker. Så at bore igennem det her beton er noget af en udfordring. Og så ligger den jo i vand, så vi skal hele tiden tage hensyn til, at vi ikke kommer til at sænke den uforvarende, siger John Riis om det store arbejde med at bygge prammen om til et skibsvrag.

Der er blevet skåret huller i prammen og støbt beton indeni for at lave 12 forskellige eventrum. Blandt andet bliver der et søjlerum med et særligt lysindfald. Ifølge initiativtageren er det nye vrag også det eneste sted i Danmark, hvor fritidsdykkere får mulighed for at lave huledyk.

- For mange forskellige erfaringsgrader er det et rigtig spændende vrag. I og med vi har designet det meget sikkert, vil det være muligt at opleve det både som svømmer og snorkeldykker, men selvfølgelig også med flasker, hvis man er mere til det, siger Johan Wedel Nielsen.

Søndagsmagasinet har fulgt arbejdet med at forberede den gamle pram op til dagens store sænkning. Det kan du se mere om i det nye år.