Foto: TV 2 Lorry

Dumpet: Mange indvandrerskoler er for ringe

13 skoler med mange tosprogede elever i TV 2 Lorrys område, har store vanskeligheder med det faglige niveau. Undervisningsministeriet har nu sat særligt fokus på skolerne.

Skolerne oplever, at det er vanskeligt at engagere forældrene i samarbejdet med skolen, og at eleverne ikke følger med i undervisningen.

Fortsætter tendensen, vil alt for mange børn forlade folkeskolen med alt for ringe færdigheder. Det skriver Søndagsavisen.

- Skolerne har meget dygtige elever, men desværre også elever, som det kan være meget svært at nå. Særligt fordi det er vanskeligt at samarbejde med forældrene, der ofte ikke forstår sproget. Eller de kan være traumatiserede af de forhold, som de er flygtet fra, forklarer Claus Hjortdal, formand for Skolelederforeningen.

Han mener dog primært, at der er tale om et socialt problem mere end et kulturelt.

- Vi må sige tingene, som de er. Problemet er særligt udbredt hos børn og forældre med mellemøstlig baggrund. Forældre til vietnamesiske børn er også flygtet fra krig og nød, men dem har vi ingen problemer med. De har simpelthen en helt anden tilgang til tingene, siger Alex Ahrendtsen, folkeskoleordfører for Dansk Folkeparti.

SF mener ikke, at man kan sige, at den mellemøstlige kultur er et problem.

- Der er jo mange private skoler med rigtig gode resultater, hvor der nærmest kun går muslimer. Der er også problemer på skoler, hvor der kun går danske elever, siger Jakob Mark, uddannelses- og undervisningsordfører for SF.

Undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) erkender problemerne.

- Vi er ikke gode nok til at bryde den sociale arv, og det faglige niveau er for lavt på mange af de skoler, siger ministeren og fortsætter:

- Det er derfor, vi har indført dette tilsyn med skolerne, så vi kan sætte ind og rette op. Men det er et langt sejt træk, siger hun.

Se listen over de dumpede skoler:

Tingbjerg Heldagsskole, København - Andel tosprogede: 94%

Skolens eksamensgennemsnit ligger betydeligt under det forventede.

Selsmoseskolen, Høje-Taastrup - Andel tosprogede: 84%

En af de dårligst placerede skoler, hvad angår forventet niveau i afgangseksamener i 2014. Lå også lavt i 2013.

Tagensbo Skole, København - Andel tosprogede: 73%

Forventet karaktergennemsnit lavt tre år i træk. Ligger meget lavt på målsætningen om, at 80 procent skal være dygtige til at læse og regne.

Gadehaveskolen, Høje-Taastrup - Andel tosprogede: 72%

Gennemsnit ved afgangseksamener ligger på et uacceptabelt lavt niveau.

Strandgårdskolen, Ishøj - Andel tosprogede: 63%

Karaktergennemsnit har i adskillige år ligget under, hvad forventes ud fra social baggrund. Karaktererne er dog stigende. Ligger for lavt på målsætningen om, at 80 procent skal være dygtige til at læse og regne.

Sønderbro Skole, København - Andel tosprogede: 58%

Ligger meget lavt på målsætningen om, at 80 procent skal være dygtige til at læse og regne. Har været udfordret af mobning - 23 procent af eleverne angav i 2014, at de havde følt sig mobbet i løbet af de seneste to måneder. Har formået at løfte afgangskaraktererne for 9. klasse.

Arenaskolen, Greve - Andel tosprogede: 57%

Ligger meget lavt på målsætningen om, at 80 procent af eleverne skal være dygtige til at læse og regne. Lå i 2014 0,8 under det forventede eksamenssnit for 9. klasserne.

Gildbroskolen, Ishøj - Andel tosprogede: 54%

Ligger meget lavt på målsætningen om, at 80 procent af eleverne skal være dygtige til at læse og regne.

Korsager Skole, København - Andel tosprogede. 42%

Gennemsnit ved afgangseksamener ligger på et uacceptabelt lavt niveau og har gjort det i flere år.

Lykkebo Skole, København - Andel tosprogede: 42%

Skolens gennemsnit ved afgangseksamener ligger på et uacceptabelt lavt niveau. De tosprogede elevers niveau var i 2014 en anelse højere end de etnisk danske elevers.

Lundehusskolen, København - Andel tosprogede: 41%

Gennemsnit ved afgangseksamener ligger på et uacceptabelt lavt niveau.

Bavnehøj Skole, København- Andel tosprogede: 38%

Gennemsnit ved afgangseksamener ligger på et uacceptabelt lavt niveau. Skolen oplyser selv, at niveauet er løftet i år. Flere lærere er desuden sendt på efteruddannelse.

Ålholm Skole, København - Andel tosprogede: 34%

Gennemsnit ved afgangseksamener ligger på et uacceptabelt lavt niveau og har gjort det flere år i træk.

Kilde: Undervisningsministeriet, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, kvalitetsrapport for de individuelle skoler