De tre blev reddet i land på Hundige Havn Foto: alarm112danmark.dk

Dumhed til søs: Havsnød er ganske gratis

Samfundet betaler, selv om folk ikke tænker sig om og ender i havsnød

For anden gang på få dage er tre mænd i en båd fra Hundige Havn endt i en situation, hvor de skulle reddes i land. I aftes blev adskillige offentlige myndigheder involveret i aktionen, som dermed ikke var helt billig. Men det er samfundet, der betaler - ikke de tre mænd, som ifølge TV 2 Lorrys oplysninger ikke aner ret meget om, hvordan man sejler en båd.

-Hvis man er i nød, så er man jo i nød, og så skal man ikke betale erstatning. Og hvis man er i direkte livsfare, så kan man selvfølgelig afyre nødraketter, og det udløser hverken bøde eller erstatning, fortæller pressemedarbejderen hos Midt- og Vestsjællands Politi.

Ole Wamberg, der er havnefoged i Hundige Havn, siger også, der ikke skal betales for den omfattende assistance.

-De er jo i nød, når de sidder fast og ikke kan komme ind, siger han.

PÅ TV 2 Lorrys Facebook-side har mange givet udtryk for, at når de tre sejlere selv har fået sig anbragt i en dum situation, så skal de også betale. Ikke  mindst, når det ikke er første gang, det sker.

Men - lyder det altså fra både politi og havnevæsen - samfundet betaler. Og de tre kan i princippet ende i en tilsvarende suppedas en gang til. For loven forhindrer ikke, at folk sejler ud i mindre både, som den de tre brugte i Hundige.

Læs også Havets Anders And? I havsnød flere gange

 -Det lyder ikke for klogt med de tre. Men der er intet, der forhindrer dem i at sejle ud, siger Steen Wintlev-Jensen, der er sejladschef i Dansk Sejlunion.

For mindre fritidsfartøjer kræver ingen tilladelse.

-Det er klart, at hvis man har en speedbåd, så skal man have et certifikat - men ellers er der frit slag op til 15 meter. Men heldigvis så er de fleste danskere så fornuftige, at de tager et duelighedsbevis, før de sejler ud, forklarer han.

Steen Wintlev-Jensen tilføjer, at det er så få, der ikke kan finde ud af forholdene, at Dansk Sejlunion ikke har problemer med de relativt få regler, der er på området i Danmark.