«Dukkeførere« styrer valgkamp

Valgkampen er skudt igang, og alle partierne har travlt med at profilere sig selv og deres kandidater i medierne. Men oftere og oftere bliver budskaber ensrettet, finpudset og skræddersyet til den enkelte kandidat af partiernes bestyrelser, kriver DAGBLADET Køge.

Det viser et eksempel fra Køge, hvor Venstres bestyrelse
udstyrede en af deres byrådskandidater med et færdigt skrevet
læserbrev.

Venstres næstformand Mads Møller bad en
byrådskandidat skrive sit eget navn under et indlæg, der
handlede om ejendomskatten, fordi kandidaten boede i en
lejebolig. Den type strategisk kommunikation har længe været
normen i landspolitik, men metoden er på stærk fremmarch i
lokalpolitik.

Det siger ekspert i politisk kommunikation og
lektor ved Roskilde Universitetscenter Rasmus Jønsson.- Det er
noget, som mange af partierne har gjort i lang tid, men nu
bliver det sat i system. Generelt bliver valgkampen ført langt
mere professionelt end tidligere.

I en vis forstand bliver det
enkelte byrådsmedlem brugt som platform, fordi det giver højere
troværdighed, hvis et budskab om ældrepolitik kommer fra en
pensionist, siger Rasmus Jønsson.