Duften af linolie og tjære skal tilbage til Helsingør Havn

På et halvt år har træskibsnørder og bådebyggere fået liv i HAL 16 på havnen i Helsingør. Real Dania har netop givet 400.000 til ildsjælene.

Solen skinner ned på træskibet Zar i Helsingør Havn. Folk flokkes på kajen og nyder synet af de mange gamle træskibe, der ligger til kaj.

Her er ikke bare kultur ved værftet i dag, noget af Helsingørs gamle sjæl er her også igen: 

- Jeg drømmer om lugten af tjære, linolie og synet af skibe, der sejler ind og ud. Det er magien ved en havn, siger Nicolai Juel Vædele, formand i HAL 16. Et nyt maritimt knudepunkt med træskibsnørder, bådebyggere og gamle sømænd, som ham selv.

 

 

For havnen i Helsingør har de senere år udviklet sig til et sted med kun et enkelt skib. Men med massere af softice, kultur og sting-koncerter – men nu vil nogle frivillige træskibs-tosser, som Nicolai Juel Vædelekalder dem, have skibssjælen tilbage.

 - Som gammel sømand kan jeg ikke holde ud at se en død havn, siger han. Nicolai Juel Vædele har sejlet verdenshavene tynde som kaptajn på Nordkaperen og været skipper på forskningstogtet Plastic Change. 

For 5-6 måneder siden lagde han sin egen træ-jolle ind i en tom HAL 16, en af værftshallerne på havnen i Helsingør. Og nu har han og de mange frivillige, der er strømmet til med træbåde, og lysten til at restaurere og bygge både som i gamle dage fået vind i sejlene på havnen i Helsingør.

Stor donation fra fra Realdania

Træskibsnørderne har fået doneret 400.000 kroner fra Realdanias kampagne »Underværker« - en ildsjælekampagne. 

- Vi er glade for, at vi har fået hallen her stillet til rådighed af Helsingør kommune. Vi har fået doneret masser af værktøj og har fået støtte fra folk i havnen, byen og fra Museet for Søfart, siger Nicolai Juel Vædele.

Pengene skal gå til at sætte hallen istand, så der kan være lokaler til bådebyggere og frivillige.

For værkstedet skal være omdrejningspunkt i at skaffe flere skibe til havnen og skabe mere liv.

Historisk hal får liv

Det tidligere smedeværksted på Helsingør Værft har stadig kraner i loftet og værkførerbur. Det er den perfekte ramme for det maritime fællesskab:​

- Det her er Helsingørs sjæl. Det handler om byens identitet, om muligheder for samvær og læring på tværs af generationer og meget mere, fortæller Nicolai Juel Vædele, formand for HAL 16.

På værftet er der blevet bygget alt fra netop træskibe til de færger, DFDS sejlede på Storebælt med. Nu kommer historien tilbage.

- Her ligger en Helsingør-jolle, tegnet af Utzon, som er i gang med at blive sat i stand fra bunden. Det kommer til at tage et par år, fortæller Nicolai Juel Vædele.

Maritimt knudepunkt 

Træskibssammenslutningen, foreningsskibet S/S Bjørn, foreningsskibet Anna Elise, Smakkejolleforeningen, Sejlklubben og frivillige på Værftsmuseet støtter op om projektet.

Det åbne maritime værksted skal være et anker for byens borgere.

- Vi er glade for at få HAL 16 og vil gerne give noget tilbage til Helsingør. Gennem det her værksted vil vi tiltrække flere træskibe. For alle bliver glade ved synet af træskibe, og det trækker liv til i havnen. Og imens folk nyder en is, kan de oplever magien i et rigtigt havneliv.

 

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik