Salget af ejendommen har været en lang salgsproces, da det ikke har været en standardsag. Foto: Thomas Lekfeldt - Scanpix

Banedanmark varsler togforsinkelser frem til 2030

Banedanmark skal bruge yderligere syv år på at gennemføre milliarddyrt togprojekt. Det giver forsinkelser helt frem til 2030, lyder det.

Banedanmarks arbejde med at skifte de gamle togsignaler i hele Danmark bliver forsinket i yderligere syv år fra 2023 til 2030. 

Det oplyser transportminister Ole Birk Olesen (LA) efter en rapport fra Deloitte har undersøgt udfordringerne.

Læs også Ny superjernbane kan ende med gamle togsignaler

Samtidig får de danske skatteydere også en ekstraregning fra arbejdet med at udskifte togsignalerne, som tilsyneladende er ved at vokse Banedanmark over hovedet.

Signalsystemet kom i forvejen til at koste de danske skatteydere mere end 19 milliarder kroner. Nu skal der bruges ekstra tre milliarder kroner på at vedligeholde det gamle signalsystem, mens man venter på det nye system.

På spørgsmålet om, hvem der har ansvaret for forsinkelserne og fordyrelserne vil Ole Birk Olesen ikke pege på politikerne:

- Virkeligheden har ansvaret, siger han.

Ole Birk Olesen afviser samtidig, at der kan placeres et ansvar hos Banedanmark, som har købt det problematiske signalsystem.

Læs også Udskiftning af signalsystem bliver dyrere og forsinket igen

- Den tidligere ledelse i Banedanmark fratrådte i foråret. Den nuværende ledelse kan ikke drages til ansvar for beslutninger, der er truffet før deres tid, siger Ole Birk Olesen.

Dansk Folkepartis transportordfører Kim Christiansen mener, at Banedanmark har ansvaret. Men han er enig i, at det ikke nytter at straffe den nuværende ledelse:

- Vi er nødt til at få det her til at fungere på en eller anden måde. Nu tager vi et år, hvor vi undersøger muligheden for at elektrificere jernbanen, siger Kim Christiansen.

Læs også Signalfejl forsinker togtrafik

SF's Karsten Hønge mener, at politikerne "er blevet trukket" ud i en mose af Banedanmark. Derfor har man ikke kunnet træffe andre beslutninger:

- Det er Banedanmark, der har ansvaret, siger Karsten Hønge.

/ritzau/