DSB sviner videre i de skærpede miljøzoner

København skærper deres miljøzone, så vognmænd må investere millioner i nye partikelfiltre. Men DSBs ældgamle dieseltog får lov til at svine videre. Nu har Gråhundbus sendt sagen til en advokat.

København skærper deres miljøzone, så vognmænd må investere
millioner i nye partikelfiltre. Men DSBs ældgamle dieseltog får
lov til at svine videre. Nu har Gråhundbus sendt sagen til en
advokat.
Det skriver DR Nyheder.
De store byer i Danmark er i gang med at indføre miljøzoner,
hvor der sættes skrappe krav til trafikkens udstødning.
Til næste år strammer København reglerne yderligere, så alle
busser og lastbiler skal opfylde Euro4-normen. Det betyder en
millionudskrivning for vognmændene.
Men DSB's 25-30 år gamle dieseltog vil fortsat rulle ind og ud
af byerne. De er så gamle, at de slet ikke har filter på, men
det er lige meget, for DSB er helt undtaget for miljøreglerne.
Det forstår vognmand Jørgen Andersen ikke noget af.
- Jeg synes det er mærkeligt, at busser og lastbiler skal
opfylde nogle normer, når DSB ikke skal. Det er groft og
uretfærdigt. Jeg troede love og regler var lige for alle, siger
Jørgen Andersen fra Gråhundbus til DR Nyheder, der nu har givet
sagen videre til sin advokat.
Gråhundbus har 11 Volvo-busser, der er 6-7 år gamle. Når de
skærpede regler træder i kraft, skal der filtre på for en
million kroner.
Forskelsbehandlingen mellem vognmændene og DSB er urimelig,
erkender Birte Thomsen, der er miljøinspektør i Københavns
Kommune, der administrerer byens miljøzone. Men hun kan bare
ikke gøre noget ved.
- Det er DSB, der laver deres egne miljøregler. Det er staten,
der har udstukket retningslinjerne, og de har holdt hånden over
DSB. Det kan vi ikke gøre noget ved, siger hun.
DSBs miljøchef Jesper Melgaard erkender, at de gamle
diesellokomotiver forurener unødigt. Alligevel har man ikke
udskiftet dem, fordi DSB venter på meget forsinkede IC4-tog, der
skal afløse de gamle diesellokomotiver. IC4-toget skulle have
været indsat i 2005, men der kan gå flere år endnu, før alle 83
togsæt er i fast drift.
I ved, de gamle lokomotiver forurener. Hvorfor har I så ikke
købt eller lejet nogle nye, imens vi venter på IC4'en?
- Jamen vi har bestilt nyt materiel. Det er IC4'en, og nu er
der en handlingsplan for dem, siger Jesper Mølgaard fra DSB. Men
det argument forstår Jørgen Andersen fra Gråhundbus slet ikke.
- Hvis det økonomiske argument kan anvendes i en
miljødiskussion, så vil jeg da også sige: jeg har da heller ikke
en million til at bygge busserne om. Dem skal jeg jo låne. Mine
manglende midler, svarer jo til DSBs manglende midler, siger
han. Ifølge Institut for Folkesundhedsvidenskab, så er
partikelforureningen på Nørreport Station "alarmerende høj" på
grund af de gamle diesellokomotiver. For eksempel er
forureningen på den underjordiske station rigeligt til at
fremkalde anfald hos astmatikere og folk med rygerlunger.