Arkiv foto Foto: TV2/Lorry

Arkiv foto Foto: TV 2 Lorry (arkivbillede)

Foto: TV2/Lorry

1 af 3

DSB sætter ny rekord i rettidighed

Det er fup, når DSB siger, at der i januar blev sat ny rekord i tog til tiden, mener Kystbanens pendlertalsmand. DSB glemmer alle de aflyste tog, siger han.

Det kører for DSB.

Det gjorde det i hvert fald i januar, hvor 96 procent af DSB's tog kørte til tiden, hvilket er ny rekord for en enkelt måned.

- Vi har haft et godt vejr til at køre tog uden udfordringer med snevejr, vores personale har gjort en stort indsats for at komme af sted til tiden, og så har vores tog fungeret rigtig fint, siger Tony Bispeskov, chef for trafikinformation i DSB.

Men DSB burde holde lav profil og lade være med at rose sig selv, siger Michael Randropp, som er talsmand for pendlerne på Kystbanen i Nordsjælland.

- De tal, som DSB bruger til at rose sig selv med, er fuldstændig misvisende og tegner et billede, som ikke har meget med virkeligheden at gøre, siger han.

Problemet er ifølge Michael Randropp, at DSB "glemmer" at fortælle om alle de togafgange, der helt er blevet aflyst.

- For at få statistikken over aflysninger til at se bedre ud, er DSB begyndt at aflyse flere tog. For tiden er hver andet tog i weekenden aflyst på Kystbanen, men det tæller slet ikke med i statistikken, siger Michael Randropp.

Forsinkelser har været et tilbagevendende problem for DSB de seneste år, hvor voldsomt vejr, sporarbejde og manglende tog har betydet ventetid for passagererne.

DSB har besluttet at sætte fokus på at få nedbragt forsinkelser, og i den forbindelse har man gennemgået strækninger og stationer for at se, hvor der kan spares tid.

Det har blandt andet betydet, at passagererne har fået kortere snor, når det kommer til at stige om bord til tiden.

- Tidligere kunne vi godt finde på at vente på den sidste, der kom halsende ned ad rulletrappen. Men der har vi valgt at være mere skarpe for at kunne køre til tiden, forklarer Tony Bispeskov.

DSB er også skrappe til at rose sig selv, mener Michael Randropp.

- Det ville være skønt, hvis de var lige så dygtige til at levere den vare, som er beskrevet i køreplanen, siger pendlertalsmanden.
Han peger desuden på, at kunderne er generet af, at der ofte bliver
indsat korte tog på strækningen.

- Det gør man, fordi der mangler materiel, men når der ikke er plads nok i togene, så leverer man ikke et produkt, der er godt nok.
Ifølge aftalen med staten må DSB regne en togafgang for rettidig, hvis den er mindre end seks minutter forsinket.