Foto: TV2/Lorry

DSB sætter alt på et bræt

DSB giver de svenske trafikudbydere indtil tirsdag til at skrive under på en aftale, der skal redde DSBFirst.

DSB sætter nu hårdt mod hårdt i forhandlingerne med svenskerne om at redde DSBFirst.
Hvis ikke de svenske trafikudbydere senest på tirsdag skriver under på en aftale, vil DSB opgive forsøget på at redde datterselskabet DSBFirst fra en konkurs, erfarer Ritzau.
Transportminister Hans Christian Schmidt orienterede torsdag forligskredsen bag udbuddet af øresundstrafikken om økonomien i DSBFirst.
- Jeg forventer, at der kommer en afklaring tirsdag. Jeg ved ikke, hvad det er, DSB vil have af svenskerne inden tirsdag, men vi har fået at vide, at der sat en deadline, forklarer Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen.
Han forventer, at det er sidste chance for DSBFirst.
- Jeg har ikke været inde og forhandle med svenskerne. Men logikken siger mig, at hvis ikke man får en afklaring, så må det blive en konkurs, ræsonnerer ordføreren.
I sidste uge konkluderede en rapport fra revisionsselskabet KPMG, at DSBFirst i bedste fald vil give et underskud på 465 millioner kroner frem til 2017, hvor aftalen med svenskerne udløber.
Det er de penge, DSB prøver at overbevise de svenske trafikkøbere om at skyde ind i det skrantende selskab.
Ifølge Ritzaus oplysninger orienterede transportminister Hans Christian Schmidt (V) på mødet torsdag eftermiddag forligskredsen om, at DSB har nået en forståelse med de svenske trafikudbydere om et aftaleudkast.
Hvad der står i udkastet er stadig hemmeligt, og det er op til svenskerne, om de rent faktisk vil skrive under på aftalen.
Selv hvis de skulle være parat til det, kan der komme til at ske omvæltninger i øresundstrafikken, da det ifølge EU's udbudsregler ikke er tilladt at ændre væsentligt på en kontrakt, der har været i udbud.