DSB fyrer 200 kontorfolk

Midt i januar får omkring hver femte administrative medarbejder i DSB en fyreseddel.

Statsbanerne vil sige farvel til 200 administrative
medarbejdere primært på hovedkontoret i Sølvgade i København og
vedligeholdelsescentret i Sydhavnen. I stedet satser topledelsen
på at bruge nogle af midlerne i 'kundevendte funktioner'.»Det er
et helt forkert tidspunkt. I øjeblikket venter vi på
offentliggørelsen af regeringens infrastrukturkommissions
anbefalinger, men alle regner med, at der skal satses på
kollektiv trafik og ikke mindst jernbanen. Så det er et dårligt
tidspunkt at svække DSB«, siger formand Andreas Hasle, HK/Trafik
& Jernbane til politiken.dk.Fyringsrunden er inspireret af
udbuddet på kystbanen, som DSB vandt i fælleskab med det britisk
togselskab First Group i sommeren 2007.DSB har hidtil fået 450
millioner kroner om året for at betjene Kystbanen, men vil i
fremtiden kunne gøre det for 350 millioner kroner i det nye
selskab. Derfor præsenterede DSB-ledelsen tidligere på året en
spareplan, der skal flytte midler fra administrative funktioner
til noget kunderne kan mærke.Der blev for eksempel lovet renere
tog, bedre information til kunderne og tryggere perroner. Frem
til 2011 vil DSB barbere de årlige omkostninger ned med 400
millioner kroner. I øjeblikket ligger de årlige omkostninger i
omegnen af otte milliarder kroner. Oprindeligt havde
DSB-ledelsen lagt op til at fyre 300 kontorfolk i begyndelsen af
2009, men HK har fået taget 100 fyringer af bordet. Alligevel er
der udbredt nervøsitet for at besparelsen vil ramme
kunderne.»Jeg er glad for, at nogle af afskedigelserne er taget
af bordet. Hvis der var blevet fyret 300, så var der ikke bare
skåret ind til benet, men skåret i selve benet«, siger Andreas
Hasle.»Vi oplever allerede nu, at Kort og Godt-butikkerne på
stationerne ikke kan tilbyde kunderne ordenlig service. Når
kunderne kommer på stationerne og vil reserve pladsbillet eller
have pengene tilbage på en ubenyttet billet, så må personalet
henvise til at ringe til salgstelefonen. Det kan kunderne ikke
forstå«, siger Andreas Hasle til politiken.dk.DSB-ledelsen
satser på, at it-løsninger skal udføre en række af de opgaver,
som i dag løses af kontorfolk.