Dong trækker sig fra Louisiana

Haves: Landets mest besøgte museum smukt beliggende i Nordsjælland. Søges: Hovedsponsor med et par millioner på lommen.

Fra 2009 skal kunstmuseet Louisiana i Humlebæk have ny hovedsponsor, da energikoncernen Dong Energy har valgt ikke at forlænge sit million-sponsorat af museet. I en omkostningstung proces, hvor Dong gør sig klar til børsnotering, vælger man i stedet at orientere sig mod sit kerneområde: energi, fortæller sponsorchef Jakob Bøss. »Sponsorporteføljen var for stor ift., hvad man kunne gabe over, så vi har været nødt til at opsige nogen. I den forbindelse har vi valgt at dreje profilen i retning af mere energiinspirerede sponsorater,« siger han. Kilder i branchen vurderer over for dagbladet Børsen, at aftalen med Dong har været minimum to-tre mio. værd om året for Louisiana plus »det løse«: middage på museet, ekstra beløb til indkøb, særudstillinger osv. På sport- og kultursiden har Dong nu skåret sine aktiviteter ned til ét stort sponsorat; det danske fodboldlandshold, der ifølge koncernens hjemmeside »har bidraget markant til at styrke vores brand og befolkningens kendskab til Dong Energy«. Om det var synligheden, der manglede i forhold til Louisiana, vil sponsorchef Jakob Bøss ikke kommentere, da man ikke har foretaget konkrete målinger på effekten af sponsoratet. For Dong har aftalen konkret betydet brug af museet for medarbejdere og samarbejdspartnere ved særlige lejligheder og eksempelvis en kalender til samarbejdspartnere med billeder fra museet.»Det har ikke været et bredt synlighedssponsorat for os, men mere til en specifik målgruppe,« siger Jakob Bøss. »Der er i sagens natur større synlighed omkring landsholdet.« Sikkert er det dog, at Louisiana sidste år var det mest besøgte museum i Danmark med 468.200 besøgende, en kraftig stigning i forhold til 2006, hvor museet gennemgik gennemgribende renoveringer. Museumsdirektør for Louisiana Poul Erik Tøjner er da også meget optimistisk i forhold til at få en ny hovedsponsor på plads i løbet af efteråret.»Dette er en ganske naturlig del af museets stofskifte med verden. Vi haft et fantastisk godt samarbejde med Dong, der har varet i unikt lang tid,« siger Poul Erik Tøjner. Han går nu på jagt efter firmaer med en klar profil, »der kan finde en form for symmetri med en institution med en lige så klar profil«.