DONG: Elbilers fremtid skal sikres

Elbiler kommer kun til at rulle i stort tal i Københavns gader, hvis regeringen snart sørger for klarhed vedrørende afgiften på bilerne.

Det siger DONGs topchef, Anders Eldrup, i
forbindelse med World Business Summit on Climate Change, der
åbnede i Bella Center i København i går og løber frem til i
morgen, skriver Berlingske Tidende. »Elbilerne er et godt
eksempel på, at vi går ud og investerer en masse penge i
opladning og infrastruktur uden at vide, hvilken bane vi spiller
på. Det er meget vigtigt, at der hurtigt kommer en afklaring,
der afgiftsfavoriserer elbilerne en årrække frem« siger Eldrup.
I går indgik Københavns Kommune en aftale om at udbrede elbiler
i København, og regeringen har da også lagt op til, at elbilerne
fortsat skal være billigere end andre biler, når den nuværende
aftale udløber i 2012. Men skatteminister Kristian Jensen (V)
har slået fast, at der skal afgifter på elbilerne. Et flertal
uden om regeringen med DF i spidsen er dog positive over for at
forlænge afgiftsfritagelsen. En elbil bruger kun 25 procent af
den energi, en tilsvarende benzindrevet bil forbruger, under
forudsætning af, at bilerne er i masseproduktion. DONG anslår,
at man vil opnå en reduktion i CO2-udslippet på én mio. ton om
året, hvis 20 procent af bilparken var elbiler. Eldrup og en
række andre fremtrædende erhvervsledere gjorde det ved topmødet
i Bella Center klart, at de er indstillede på at påtage sig nye
byrder i klimakampen. Men de ønsker politisk handling og klar
lovgivning til gengæld. Både FNs generalsekretær Ban Ki-moon og
nobelprismodtager Al Gore udtrykte i går optimisme i forhold til
en global klimaaftale. Klimaminister Connie Hedegaard (K)
benyttede mødet til at opfordre i- og ulande til at melde
klarere ud om, hvad de kan levere forud for klimatopmødet i
København til december. Den kinesiske topembedsmand Xie Zhenhua
gentog, at Kina forventer, at verdens rige lande reducerer deres
udledninger med mellem 25 og 40 procent i 2020 i forhold til
1990-niveau.