Ved Marmormolen og Langelinje skal flere tårne tilsammen danne en bro og dermed markere ankomsten og afgangen til og fra København. Foto: Arkitema

Dødsfælder: Fugle kolliderer med byens højhuse

Mange småfugle mister livet, når de rammer ruderne på byens høje huse, advarer Danmarks Naturfredningsforening, som efterlyser løsninger.

Denne sommer behandler Københavns politikere arkitekten Bjarkes Ingels forslag om at bygge Nordens højeste hus 'H. C. Andersens Adventure Tower', der skal rejse sig hele 285 meter over Nordhavnen. 

Og selvom bygningen kan blive byens højeste, så bliver den ikke det første højhus i hovedstaden.

I Carlsberg Byen vil man bygge fire nye tårne på mellem 50 og 120 meter. På Ydre Nørrebro er man godt igang med at opføre et 100 meter højt tårn til blandt andet studieboliger. Og på Amager er der udsigt til to nye højhuse på henholdsvis 86 og 99 meter - Bryggens nye bastion. 

Men de mange nye byggerier kan få alvorlige konsekvenser for fuglelivet, advarer Danmarks Naturfredsningsforening nu. 

- I takt med at vi får flere og flere høje bygninger, er det her en problematik, som vi må tage hånd om, siger Louise Holst Hemmingsen, der er formand for DN København, til TV 2 Lorry. 

Læs også Gigantisk byggeprojekt: Skyskraber og forlystelsespark

Det er især småfugle og eksempelvis drosler på træk, der kan kollidere med byens høje bygninger. Foto: Steffen Ortmann - Scanpix

En væsentlig dødsårsag

Hvert forår og efterår trækker flokke af fugle fra Europa til Skandinavien, og ruten går gennem hovedstadsområdet. Fuglene krydser Øresund over en bred front fra Stevns i syd til Gilleleje i nord, og København ligger centralt placeret i midten. 

- Fuglekollisioner er en væsentlig dødsårsag, og det kan i værste fald have betydning for de samlede bestande, fortæller Louise Holst Hemmingsen og uddyber:

- Småfugle, som trækker om natten, navigerer efter stjernerne. Så de tiltrækkes også af lyset fra skyskabere.

Hun mener, at man i langt højere grad bør tage hånd om problemet, end man gør i dag:

- Vi ved, at det her er et problem, så vi bør have en handlingsplan. I Københavns Kommune har man eksempelvis vedtaget en træpolitik, og det kunne da være en god ide, hvis man også havde en politik for, hvad man gør, når vi bygger højt, for at påvirke fuglelivet mindst muligt. 

Læs også Grønt lys for planerne: Nu rykker IKEA et skridt nærmere

Find løsningerne i USA

I en miljøredegørelse for byggeriet af to kontorhuse på 98 og 113 meter på henholdsvis Marmormolen og spidsen af Langelinje skriver man da også, at der om natten kan ske kollisioner, fordi trækfugle tiltrækkes af lys. 

Ligeledes sker ulykker i dagslys, skriver man, da fuglene flyver 'mod ruderne, fordi omgivelserne spejler sig i glasfacaderne, eller fordi fuglene kan se igennem bygningen.'

Det anbefales, at man baseret på udenlandske erfaringer laver en række anbefalinger til, hvordan man minimerer risikoen for styrtende fugle, og det også, hvad Louise Holst Hemmingsen efterspørger:

- I USA har man reduceret dødsfaldene ved at slukke lyset i skyskraberne mellem klokken 23 og solopgang i de perioder, hvor fuglene er på træk, påpeger hun til TV 2 Lorry.

Hun mener også, at man bør tænke over at bygge facader med lavere refleksion.

Læs også Så farlig er dræber-parasitten fra Damhussøen