Arkivfoto af København. Foto: Brian Bergmann - Scanpix

Disse turister er mest vilde med med Airbnb i København

Når turister rykker ind i en dansk lejlighed i København for at holde ferie, så er der en enkelt nationalitet, der dominerer.

Når udenlandske turister benytter det eksploderende overnatningsfænomen, Airbnb, så er der særligt en gruppe, der er helt vild med at blive udstyret med nøglerne til en rigtig dansk lejlighed og derefter bo i et ægte dansk hjem - eller noget der minder om det. Og det er amerikanerne.

For mens danskerne selv er den største gruppe, der bruger Airbnb, så er amerikanerne den største gruppe, når man ser på udlændinge.Det oplyser turismeorganiationen VisitDenmark i deres nyhedsbev.

-Det er markant, at amerikanerne i langt højere grad end andre nationaliteter finder Airbnb attraktivt. Amerikanerne er dansk turismes 6. største kundegruppe målt i kommercielle overnatninger, men altså den største gruppe, når det gælder Airbnb, lyder det fra Janne Grønkjær Henriksen, som er marketingsdirektør i VisitDenmark.

I 2017 benyttede 711.000 udenlandske turister sig af Airbnb-systemet - og en markant andel af dem - nemlig 100.000 - var ustyret med amerikansk pas. Det er en stigning på 11 procent i forhold til 2016, hvor det i øvrigt var briter, der var flest af. Langt hovedparten af de amerikanske besøgende opholdt sig i hovedstadsområdet.

Ifølge VisitDenmark, så kan den kraftigt voksende amerikanske interesse hænge sammen med, at det er lykkedes at få store, amerikanske medier som New York Times, Washington Post og CNN til at bringe historier om Danmark og danskerne.

Læs også New York Times hylder København: Disse hoteller er en rejse værd

I alt var der 898.000 Airbnb-turister i Danmark sidste år (med danskere som største gruppe) - og den overnatningsform vokser hurtigere, end traditionelle hoteller og andre overnatningsformer.

-Overordnet set kan vi konstatere, at Airbnb er en overnatningsform, der vækster langt mere end de kommercielle overnatninger, hvilket understreger, at Airbnb er med til at øge udbuddet af overnatningsmuligheder herhjemme betragteligt og også tiltrækker flere turister hertil, siger marketingsdirektør Janne Grønkjær Henriksen, VisitDenmark.

I VisitDenmark lyder endnu en forklaring på den øgede amerikanske interesse for Danmark, at flyforbindelserne mellem de to lande med for eksempel SAS og Norwegian er blevet bedre.

Læs også Kina-ekspert: Skjulte bagtanker bag lanterner på Strøget